Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
SvenskaKirjaudu sisään
LuottokorttiLainaSäästötiliVakuutuksetAsiakaspalveluTietoa meistä

Mitä tapahtuu, jos tililtäsi on veloitettu tutemattomia tapahtumia?

Jos olet maksanut ostoksesi luottokortilla, sinulla on paremmat mahdollisuudet tehdä onnistunut reklamaatio tai valitus. Mutta mitä oikeastaan tapahtuu, kun teet reklamaation, ja miksi sinun kannattaa käyttää Bank Norwegianin korttia ostosten maksamiseen?

Tapasimme oman reklamaatio-osastomme vetäjän Håkon Hovden, jolta saimme paljon hyviä vastauksia asiakkaitamme askarruttaviin kysymyksiin. Håkon on työskennellyt Bank Norwegianin palveluksessa jo alusta alkaen, joten hän on juuri oikea henkilö kertomaan, mitä reklamaation tekeminen käsittää.

Luottokortti on pankkikorttia turvallisempi maksuväline, koska luottokorttiostoksiin sovelletaan erilaisia lakeja. Käytännössä tämä tarkoittaa, että voit tehdä reklamaation luoton myöntäjälle – tässä tapauksessa Bank Norwegianille – jos valituksen tekeminen suoraan myyjälle ei onnistu.

– Sen lisäksi, että Bank Norwegian-kortti on yksi markkinoiden parhaista ja käyttäjäystävällisimmistä luottokorteista, se on myös turvallinen vaihtoehto. Luottokortilla maksaessasi et käytä omia rahojasi maksuhetkellä vaan lainaat pankilta.  Tällöin pankki ja luottokorttiyhtiö (VISA) auttavat turvaamaan, että kuluttajanoikeuksistasi pidetään huolta. Jos olet esimerkiksi tilannut siniset housut, mutta myyjä lähettää sinulle punaiset housut, sinulla on oikeus vaatia myyjää korjaamaan virhe. Jos myyjä on tähän haluton, voit tehdä reklamaation eli oikaisupyynnön pankille, Hovde selittää.

Lähetä reklamaatio sovelluksen kautta

Miten asiakkaat voivat lähettää meille reklamaation?

– Mikäli asiakas ja myyjä eivät pääse yhteisymmärrykseen, asiakas voi tehdä reklamaation suoraan pankille. Tämä voidaan tehdä hyvin helposti Bank Norwegian ‑sovelluksen kautta tai Omilla sivuilla, Hovde kertoo.

Katso täältä ohjeet reklamaation tekemiseen Omilla sivuilla.

Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun asiakas on lähettänyt reklamaation?

 – Tarkistamme valituksen syyn ja asiakirjat sekä arvioimme, tarvitseeko pankki mahdollisesti lisätietoja. Tämän jälkeen pankki lähettää asian myyjälle lausuntoa varten.

Miten nopeasti asia saadaan ratkaistua?

– Pankki aloittaa asian käsittelyn välittömästi, mutta vastausten saaminen kaikkiin kysymyksiin kaikilta osapuolilta voi viedä aikansa. VISA on määrittänyt eri osapuolille tietyt takarajat vastausten antamiseen. Kaikille osapuolille ilmoitetaan kyllä, kun asia on saatu selvitettyä, Hovde lupaa.

Kun kaikki asiakirjat ovat kunnossa, summa hyvitetään asiakkaan tilille. Aluksi hyvitys on vain tilapäinen. Tämä tarkoittaa, että saat rahasi takaisin jo ennen kuin asia on loppuun käsitelty, tavallisesti heti kun asiankäsittelijämme saa sen pöydälleen. Jos asiasta myöhemmin tehdään päätös sinun hyväksesi, summa jää lopullisesti tilillesi. 

Tuntemattomat tapahtumat reklamaatiolistan kärjessä

Suurin osa Bank Norwegianin saamista reklamaatioista koskee tuntemattomia tapahtumia. Nämä ovat tavallisesti luottokorttilaskulla näkyviä veloituksia, joita asiakas ei tunnista omikseen.

Toisella sijalla ovat tavarat ja palvelut, jotka ovat jääneet asiakkaalta saamatta. Jos verkkokaupasta tilaamasi tuotteet eivät ole tulleet perille, Bank Norwegian voi usein auttaa sinua saamaan rahasi takaisin.

Saatteko toistuvasti tietynlaisia reklamaatioita?

– Suurimmassa osassa on kyse tuntemattomista veloituksista, mutta voidaan sanoa, että valitukset liittyvät usein laajempiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Esimerkiksi juuri nyt käsittelemme koronapandemian vuoksi paljon matkustamiseen liittyviä reklamaatioita, Hovde kertoo.

Onko luottokortilla maksaminen turvallista?

Bank Norwegian Visalla maksaessasi saat lisäturvaa lakisääteisistä kuluttajanoikeuksistasi, mutta luottokortin käyttäminen maksuvälineenä on myös muulla tavoin turvallista ja ennakoitavaa.

– Luottokortilla maksaminen on ehdottomasti turvallista. Kuluttajanoikeuksien lisäksi voit luottaa siihen, että kortin käyttöä suojaavat parhaat teknologiat ja turvallisuusratkaisut. Kortin ja tunnusluvun lisäksi luottokortin käyttöä suojataan myös turvarajoilla. Lisäksi luottokortin maksutapahtumia seurataan jatkuvasti, jolloin mahdollisiin väärinkäyttöepäilyihin voidaan reagoida mahdollisimman nopeasti. Usein epäilyttävät tapahtumat havaitaan jo hyvissä ajoin ennen ongelmien ilmenemistä, Hovde kertoo.

Onko sinulla lopuksi vinkkejä kortilla maksaville asiakkaillemme?

– Asiakkaat pitävät tavallisesti hyvää huolta korteistaan ja tunnusluvuistaan. Jos huomaat laskulla epäilyttäviä ostoksia, ota viipymättä yhteyttä pankkiin. Aina on hyvä myös tarkistaa, että kortilla maksamasi summa vastaa sovittua.

Toinen hyvä vinkki on liittää Bank Norwegian-kortti maksusovellukseen, joita ovat esimerkiksi MobilePay ja PayPal. Näin varmistat, että luottokorttisi tarjoamat edut koskevat kaikkia ostoksiasi. Maksamalla HBO:n, Netflixin, Spotifyn ja muut suoratoistopalvelut luottokortillasi keräät automaattisesti myös CashPoint-pisteitä!