Oletko saanut pyynnön vastata kysymyksiin koskien asiakkuuttasi meillä?
Oletko saanut meiltä viestin, jossa pyydämme sinua vastaamaan asiakaskyselyyn? Tai oletko ehkä huomannut kyselyn kirjautuessasi Omille sivulle tai sovellukseemme? Täältä voit lukea lisää siitä, mitä kysymyksiä esitämme sinulle ja miksi on tärkeää, että vastaat niihin.
Miksi pyydämme sinua vastaamaan asiakaskyselyyn?
Rahanpesulaki vaatii, että pankeilla ja rahoituslaitoksilla on hyvä ja ajan tasalla oleva tietämys asiakkaistaan. Varmistaaksemme, että täytämme nämä vaatimukset, meidän on esitettävä sinulle kysymyksiä sekä asiakassuhteen alussa että sen aikana. Tästä syystä sinua pyydämme sinua aika-ajoin vastaamaan kysymyksiimme.
Minkä tyyppisiä kysymyksiä esitämme?
Kysymme muutamia kysymyksiä sinusta selvittääksemme esimerkiksi sen, oletko poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai verovelvollinen useammassa maassa. Lisäksi esitämme joitain kysymyksiä siitä, miten aiot käyttää tuotteitasi meillä, esimerkiksi:
- Jos sinulla on luottokortti, kysymme siitä, mihin aiot käyttää korttia ja odotatko tekeväsi siirtoja ulkomaille.
- Jos sinulla on säästötili, haluamme tietää kuinka usein odotat tekeväsi siirtoja säästötilille ja aiotko säästää itsesi lisäksi muita varten.
Antamasi tiedot käsitellään aina luottamuksellisesti ja voimassa olevien lakien mukaisesti.
Kuinka kauan vastaaminen kestää?
Keskimäärin asiakaskyselyn täyttämiseen kuluu vain muutama minuutti. Kysymysten määrä riippuu muun muassa siitä, onko sinulla yksi vai useampi tuote meiltä. Kysymyksiin vastataan ruutuja rastittamalla tai ennalta määriteltyjä vastausvaihtoehtoja käyttämällä.
Kuinka asiakastietojen päivittäminen voi estää rahanpesua ja terrorismin rahoittamista?
Pankit ja rahoituslaitokset ovat tärkeässä roolissa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen ennaltaehkäisyssä ja torjunnassa. Tämä johtuu siitä, että rikolliset luottavat suurelta osin pankkipalveluihin rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen mahdollistamiseksi.
Tuntemalla kaikki asiakkaamme ja tietämällä, miten tuotteitamme ja palveluitamme suunnitellaan käytettävän, on meidän helpompi havaita, jos joku yrittää väärinkäyttää tuotteitamme rikollisiin tarkoituksiin - joko omiensa tai muiden asiakkaidemme tilien kautta toimimalla. Hyvä asiakastuntemus auttaa siis meitä suojaamaan asiakkaitamme entistäkin paremmin.
Kysymykset ja vastaukset
Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia. Miten voin kirjautua sisään vastatakseni asiakaskyselyyn?
Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia. Miten voin kirjautua sisään vastatakseni asiakaskyselyyn?
Voit vastata kysymyksiin sovelluksessa tai Omilla sivulla. Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia, voit kirjautua Omille sivulle tekstiviestikoodilla. Toimi seuraavasti:
- Klikkaa "Kirjaudu sisään" sivustomme yläreunassa oikealla.
- Klikkaa ”Kirjautuminen tekstiviestikoodilla" otsikon "Kirjautuminen Omille sivuille" alla.
- Syötä henkilötunnuksesi (11 merkkiä) ja klikkaa "Kirjaudu sisään". Asiakastietoihisi rekisteröityyn puhelinnumeroon lähetetään tekstiviestitse kertakäyttöinen koodi.
- Syötä saamasi PIN-koodi ja klikkaa "Kirjaudu sisään".
Onko kaikkien asiakkaiden vastattava kysymyksiin?
Onko kaikkien asiakkaiden vastattava kysymyksiin?
Kyllä, kaikkien asiakkaiden on vastattava kysymyksiin sekä asiakassuhteen alkaessa että myöhemmin asiakassuhteen aikana. Koska uusia asiakkaita tulee eri aikoina, kaikki eivät saa kyselyä samanaikaisesti.
Miksi olen saanut niin monta viestiä, joissa pyydetään vastaamaan kysymyksiin?
Miksi olen saanut niin monta viestiä, joissa pyydetään vastaamaan kysymyksiin?
Lainsäädäntö velvoittaa pankkeja keräämään asiakaskyselyssä pyydetyt tiedot kaikilta asiakkailtaan. Mikäli emme saa vastausta ensimmäisen pyynnön jälkeen, lähetämme muistutuksia aiheesta. Kun olet vastannut kyselyymme, automaattisten muistutusviestimme lähetys loppuu. Mikäli sinulla on vaikeuksia vastata asiakaskyselyyn, voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Mitä tapahtuu, jos en vastaa asiakaslausuntoon?
Mitä tapahtuu, jos en vastaa asiakaslausuntoon?
Mikäli et vastaa asiakaslausuntoon useista muistutuksista huolimatta, tuotteidesi käyttömahdollisuuksia rajataan. Mikäli emme vieläkään onnistu saamaan tarvittavia tietoja sinulta, voimme äärimmäisessä tapauksessa joutua lakkauttamaan sinulle myönnetyt tuotteet.
Mikä on rahanpesu?
Mikä on rahanpesu?
Rahanpesun tarkoitus on piilottaa rikollisen toiminnan tuotoista peräisin olevien varojen alkuperä. Varat voi olla peräisin esimerkiksi veropetoksista, huumekaupasta, ihmiskaupasta ja petoksista. Pimeät tulot yritetään saada näyttämään laillisilta liittämällä ne lailliseen talouteen. Tätä varten rahanpesijä pyrkii käyttämään erilaisia pankkijärjestelmiä varojen alkuperän salaamiseksi tai peittämiseksi.
Mikä on terrorismin rahoittaminen?
Mikä on terrorismin rahoittaminen?
Terrorismin rahoittaminen tarkoittaa taloudellisen tuen antamista henkilöille tai organisaatioille, jotka suorittavat tai suunnittelevat terrori-iskuja. Tuki voi olla peräisin omista tai muiden keräämistä varoista. Tällaisten järjestöjen tukeminen on rikoslain nojalla rangaistava teko, sillä se voi edistää rahoitusta vaativaa terrori-iskua tai auttaa ylläpitämään terroriorganisaatiota.