Turvaa tietosi – vältä huijaukset
Huijausyritykset ovat yleistyneet, ja siksi nyt on tärkeämpää kuin koskaan pysyä tarkkaavaisena. Tältä sivulta löydät ohjeita siitä, miten voit suojautua erilaisilta huijauksilta – ja mitä kannattaa tehdä, jos epäilet joutuneesi sellaisen uhriksi.

Saitko huijausviestin tai epäilyttävän puhelun?
Jos joku on ottanut sinuun yhteyttä ja esittäytynyt Bank Norwegianin, muun pankin tai viranomaisen edustajaksi ja pyytänyt sinua antamaan turvakoodeja tai tunnistautumaan pankkitunnuksillasi, kyse on todennäköisesti huijauksesta.
Me, poliisi tai muut pankit emme koskaan pyydä henkilökohtaisia tunnistetietojasi puhelimitse tai sähköpostitse. Jos kuitenkin olet antanut koodeja tai tunnistautunut pankkitunnuksilla, ota heti yhteys pankkitunnukset myöntäneeseen pankkiin ja pyydä niiden sulkemista.

Toimi näin, jos epäilet huijausta:
-
Soita numeroon 09 31584500, jos haluat sulkea luottokorttisi. Ulkomailta: +358 9 31584500. Palvelu on avoinna ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
-
Jos kyse on yksityislainasta tai säästötilistä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme arkisin klo 11:00–17:00, numerossa 09 31584500(ulkomailta +358 9 31584500).
-
Tee aina rikosilmoitus poliisin verkkosivujen kautta tai käymällä poliisiasemalla.
-
Ota yhteyttä omaan pankkiisi ja pyydä pankkitunnusten tai päätilin sulkemista.
-
Pyydä tarvittaessa tukea läheiseltä ihmiseltä – et ole yksin.
Tavallisimmat huijauksen merkit – näin suojaudut
Yllättävä yhteydenotto, jossa sinua pyydetään toimimaan nopeasti
-
Jos puhelu tuntuu oudolta tai painostavalta, lopeta se heti.
-
Ole varuillasi, jos joku ottaa sinuun yhteyttä yllättäen ja väittää, että sinun on toimittava nopeasti välttääksesi ongelmat.
-
Luotettavat toimijat eivät vaadi nopeita päätöksiä tai ota yhteyttä varoittamatta.
-
Pyyntöjä kirjautumisista ja koodeista
-
Jos joku pyytää sinua kirjautumaan sisään, tunnistautumaan, allekirjoittamaan tai jakamaan koodeja – älä tee sitä.
-
Pankit, poliisi ja muut luotettavat tahot eivät koskaan kysy tunnuksiasi tai kirjautumistietojasi.
-
Älä jaa salasanoja, tilitietoja tai koodeja kenellekään – älä edes puhelimessa.
-
Epätodelliselta vaikuttavat tarjoukset
-
Jos sinulle luvataan poikkeuksellisia voittoja tai ”varmoja sijoituksia”, kyseessä on todennäköisesti huijaus.
-
Tarjous, joka kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta on todennäköisesti huijaus.
-
Pysähdy ja harkitse, onko tarjous oikeasti uskottava.
-
Pyyntö asentaa ohjelma tai maksaa epätavallisella tavalla
-
Ole varuillasi, jos maksutapana ehdotetaan jotakin epätavallista, kuten lahjakorttia tai kryptovaluuttaa.
-
Luotettavat yritykset käyttävät aina turvallisia ja yleisesti tunnettuja maksutapoja.
-
Älä koskaan asenna etäyhteys- tai turvaohjelmia jonkun toisen pyynnöstä.
-
Virheellinen osoite tai epäilyttävä verkkotunnus
-
Älä klikkaa linkkejä viesteissä, jotka tulevat tuntemattomalta lähettäjältä. Huomaa, että huijarit voivat käyttää sähköpostiosoitteita, jotka muistuttavat oikeaa esimerkiksi vaihtamalla yhden kirjaimen tai päätteen (.fi → .com).
-
Varmista aina, että soittaja on se, joka hän väittää olevansa. Jos epäilet asiaa, lopeta puhelu ja ota itse yhteys kyseisen yrityksen asiakaspalveluun.
-
Katkaise puhelu myös, jos soittaja yrittää yhdistää sinut pankkiin.
-
Vahvista turvallisuusasetuksesi
-
Suojaa laitteesi palomuureilla, vakoiluohjelmien torjunnalla ja virusturvalla. Pidä nämä ohjelmat ajan tasalla.
-
Ota käyttöön ilmoitukset pankkitunnustesi käytöstä, jotta saat tiedon, jos joku yrittää käyttää pankkitunnuksiasi. Tämä onnistuu puhelimellasi olevan BankID-sovelluksen asetuksista.
-
Erilaiset huijaustyypit
Romanssihuijaus
Romanssihuijauksessa huijari aloittaa yhteydenpidon verkossa rakkauden varjolla, mutta todellisena tavoitteena on päästä käsiksi rahoihisi. Luottamus pyritään rakentamaan nopeasti – kauniilla sanoilla, yhteisillä tulevaisuudensuunnitelmilla ja vakuuttavilla tarinoilla. Huijari voi väittää olevansa tunnettu tai menestynyt henkilö tai työskentelevänsä ulkomailla esimerkiksi lääkärinä tai sotilaana.
Varo näitä merkkejä
-
Tuntematon henkilö lähestyy sinua ja haluaa aloittaa nopeasti romanttisen suhteen.
-
Hän kertoo olevansa hyväpalkkaisessa työssä ulkomailla.
-
Yllättäen tapahtuu ”kriisi”, jonka ratkaisemiseen hän tarvitsee apuasi – ja rahaa.
-
Huijari lupaa maksaa takaisin ja kuulostaa hyvin vakuuttavalta.
-
Tilanne esitetään kiireellisenä, ja sinua painostetaan lähettämään rahaa välittömästi.
Näin suojaat itsesi
-
Älä koskaan lähetä rahaa henkilölle, jota et ole tavannut kasvotusten.
-
Jos jokin tuntuu oudolta – luota vaistoosi ja katkaise yhteys.
-
Selvitä, onko henkilö oikeasti olemassa ja todella se, kuka hän väittää olevansa.
-
Ole varovainen, jos suhde etenee poikkeuksellisen nopeasti.
-
Tee Google-haku henkilön nimellä ja kuvilla – usein huijarit löytyvät varoituslistoilta.
-
Puhu tilanteesta läheisen tai ystävän kanssa, jos jokin herättää epäilyksiä.
Sijoitushuijaus
Sijoitushuijauksessa huijari yrittää saada sinut sijoittamaan rahaa tekaistuihin liiketoimintamahdollisuuksiin. Yhteydenotto voi alkaa mainoksella somessa tai sähköpostilla, jossa tarjotaan ”ainutlaatuista” tilaisuutta. Huijarit saattavat käyttää julkisuuden henkilöiden kuvia ja lainauksia vaikuttaakseen uskottavilta. Usein sijoitus liittyy kryptovaluuttaan ja tapahtuu ammattimaiselta näyttävän verkkosivun kautta. Alkuun pyydetään pieni summa, mutta pian sinua painostetaan sijoittamaan lisää.
Vaaran merkit
-
Sijoitusta kuvataan ainutlaatuisena mahdollisuutena, johon täytyy tarttua heti.
-
Jos jokin kuulostaa liian hyvältä, se on todennäköisesti huijaus.
-
Tarjous esitetään riskittömänä, ja sen luvataan tietävän taattua tuottoa.
-
Kyse on usein kryptovaluutasta ja nopeista voitoista.
-
Viesteissä voi olla kirjoitusvirheitä tai omituisia sanavalintoja.
Miten suojaudut
-
Älä sijoita rahaa kohteisiin, joita et täysin ymmärrä.
-
Tarkista, että toimijalla on virallinen lupa – katso Finanssivalvonnan listaukset.
-
Älä tee liiketoimia yritysten kanssa, joilta puuttuvat tarvittavat luvat.
-
Käytä aikaa tarjouksen huolelliseen arviointiin ja selvitä, kuka sen takana todella on.
Puhelinhuijaus (vishing)
Puhelinhuijauksessa huijari soittaa ja esittäytyy pankin, yrityksen tai viranomaisen edustajana. Tavoitteena on saada sinut luovuttamaan henkilökohtaisia tietoja tai tekemään tilisiirtoja. Huijari voi kuulostaa asiantuntevalta ja käyttää ”spoofingia”, jolloin puhelinnumero näyttää tulevan luotettavasta lähteestä. Hän pyrkii luomaan kiireen tai uhan tunteen, jotta toimisit nopeasti. Usein sinua painostetaan käyttämään tunnuslukulaitetta, pankkitunnuksia tai etäkäyttöä varten ladattavaa ohjelmaa.
Mistä tunnistat vishing-huijauksen
-
Soittaja painostaa ja luo vaikutelman kiireestä: ”toimi heti tai menetät rahasi”.
-
Puhelu näyttää tulevan pankista tai viranomaiselta, mutta et ole odottanut yhteydenottoa.
-
Sinulta kysytään arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta, tilinumeroa tai tunnuslukuja.
-
Sinua pyydetään kirjautumaan pankkitunnuksilla tai käyttämään tunnuslukulaitetta.
-
Soittaja vihjaa ikävistä seurauksista, jos et noudata ohjeita.
-
Sinua saatetaan pyytää lataamaan ohjelma, jotta ”apu on helpommin saatavilla”.
Näin suojaudut
-
Jos et ole varma puhelun aitoudesta – lopeta se ja soita itse viralliseen numeroon.
-
Älä koskaan jaa henkilö- tai taloustietoja puhelimessa tuntemattoman kanssa.
-
Älä käytä tunnuslukulaitetta tai pankkitunnuksia, jos joku puhelimitse niin pyytää.
-
Ole tarkkana, jos puhelussa yritetään pelotella tai hoputtaa.
-
Tarkista aina soittajan numero ja pyydä henkilöllisyyden vahvistus ennen kuin jaat mitään tietojasi.
Tekstiviestihuijaus (smishing)
Smishing eli tekstiviestihuijaus on keino, jolla huijarit yrittävät saada sinut luovuttamaan henkilö- tai taloustietojasi viestien kautta. Viestit vaikuttavat tulevan pankista, yritykseltä tai viranomaiselta, mutta ne sisältävät usein linkin väärennetylle sivustolle. Tavoitteena on, että annat arkaluonteisia tietoja – usein kiireen tai jonkinlaisen uhan varjolla.
Miten tunnistaa smishing-viesti
-
Viestissä on linkki ja kehotus klikata sitä – esimerkiksi ongelman ratkaisemiseksi tai palkinnon saamiseksi.
-
Viesti tulee tuntemattomasta numerosta tai numerosta, joka saattaa näyttää luotettavalta mutta ei ole sitä.
-
Viestissä luodaan kiire tai uhka, esimerkiksi: ”tilisi suljetaan, ellet toimi heti”.
-
Sinulta pyydetään tietoja, kuten tilinumeroa, salasanaa tai pankkitunnuksia.
-
Teksti voi sisältää kirjoitusvirheitä tai kömpelöitä ilmaisuja, jotka herättävät epäilyksiä.
Näin pysyt turvassa
-
Älä klikkaa linkkejä viestissä, jos et tunnista sen lähettäjää tai viesti vaikuttaa epäilyttävältä.
-
Älä jaa arkaluonteisia tietoja tekstiviestillä – koskaan.
-
Jos viesti epäilyttää, ota yhteyttä suoraan kyseiseen yritykseen tai viranomaiseen heidän virallisten yhteystietojensa kautta.
-
Ole erityisen tarkkana viestien kanssa, jotka yrittävät hoputtaa tai pelotella toimimaan nopeasti.
Verkkourkinta (phishing)
Phishing eli verkkourkinta on huijaus, jossa sähköpostiviesti näyttää tulevan pankilta, yritykseltä tai viranomaiselta, mutta sen tarkoituksena on kalastella henkilökohtaisia tai taloudellisia tietojasi. Viestissä voi olla linkki väärennetylle verkkosivulle tai liite, joka sisältää haittaohjelman. Huijarit pyrkivät usein luomaan kiireen tai uhan tunteen, jotta toimit ennen kuin ajattelet. Tavoitteena on saada sinut paljastamaan esimerkiksi kirjautumistietosi tai korttinumerosi.
Tunnista verkkourkinta
-
Viesti hoputtaa sinua klikkaamaan linkkiä tai avaamaan liitteen jonkin ”ongelman” takia.
-
Lähettäjä näyttää olevan pankki tai viranomainen – vaikka et ole odottanut yhteydenottoa.
-
Viestissä pyydetään tilitietoja, salasanaa tai muuta arkaluonteista tietoa.
-
Viesti antaa ymmärtää, että seuraukset voivat olla vakavat, ellet toimi heti.
-
Linkki vie verkkosivulle, joka näyttää aidolta, mutta on huijaussivu.
Näin suojaat itsesi
-
Älä klikkaa linkkejä tai avaa liitteitä viesteissä, joita et ole osannut odottaa.
-
Jos jokin tuntuu epäilyttävältä, ota itse yhteys kyseiseen organisaatioon virallisia kanavia pitkin.
-
Älä koskaan jaa vieraille henkilökohtaisia tietojasi sähköpostitse.
-
Ole erityisen tarkkana viestien kanssa, joissa luodaan kiireen tai jonkinlaisen uhan tuntua.
-
Tarkista lähettäjän sähköpostiosoite ja varmista tämän henkilöllisyys ennen tietojen jakamista.
Henkilöllisyysvarkaus
Henkilöllisyysvarkaudessa huijari käyttää henkilötietojasi esiintyäkseen sinuna. Hän voi tehdä nimissäsi sopimuksia, tilauksia tai lainahakemuksen. Tavallisia huijauskeinoja ovat esimerkiksi osoitteenmuutos ilman lupaa, postilaatikon tyhjentäminen tai pankkitunnusten kalastelu. Tavoitteena on käyttää identiteettiäsi hyötymistarkoituksessa – ja aiheuttaa sinulle taloudellista vahinkoa.
Varoitusmerkkejä henkilöllisyysvarkaudesta
-
Saat laskuja tai perintäkirjeitä ostoksista, joita et ole tehnyt.
-
Tilillesi ilmestyy tuntemattomia tapahtumia tai nimissäsi avataan tilejä.
-
Saat ilmoituksia luottotietojesi tarkistamisesta, etkä tiedä mistä on kyse.
-
Luottoluokituksesi muuttuu yllättäen ilman selvää syytä.
-
Postissasi on viitteitä siitä, että osoitteesi tai yhteystietosi on muutettu.
-
Postia katoaa tai epäilet jonkun tyhjentäneen postilaatikkosi.
Näin voit suojautua
-
Pidä huolta henkilötiedoistasi – sekä verkossa että sen ulkopuolella. Hävitä paperiposti huolellisesti ja harkitse lukittua postilaatikkoa.
-
Käytä vahvoja salasanoja ja kaksivaiheista tunnistautumista aina kun mahdollista.
-
Älä kirjoita ylös tunnuksiasi äläkä jaa arkaluonteisia tietoja muille.
-
Seuraa säännöllisesti tiliotteitasi ja tarkista luottotietosi mahdollisten väärinkäytösten varalta.
-
Älä koskaan käytä pankkitunnuksia tai tunnuslukulaitetta, jos et itse ole ottanut yhteyttä kyseiseen tahoon.
-
Harkitse suomi.fi-viestien käyttöönottoa.
-
Jos epäilet henkilöllisyysvarkautta, ota heti yhteyttä pankkiin tilin sulkemiseksi ja avun saamiseksi.
-
Tee rikosilmoitus ja ilmoita tilanteesta myös muille tahoille, joita asia voi koskea.
Ilmoitushuijaus
Ilmoitushuijauksessa huijari käyttää osto- ja myyntialustoja, kuten Huuto.net, Tori.fi tai Temu, saadakseen sinut maksamaan tuotteesta tai palvelusta, jota ei oikeasti ole olemassa. Kyse voi olla houkuttelevan edullisesta hinnasta ja vakuuttavasta viestinnästä, jonka tarkoituksena on saada sinut maksamaan etukäteen tai antamaan henkilökohtaisia tietoja – ilman että saat mitään vastineeksi.
Milloin on syytä epäillä huijausta
-
Tuote tai palvelu on tarjolla poikkeuksellisen hyvällä hinnalla.
-
Myyjä pyytää maksua etukäteen ja käyttää turvattomia maksutapoja.
-
Kysymyksiisi ei vastata kunnolla tai vastaukset ovat epämääräisiä.
-
Ilmoituksessa on vain vähän kuvia, ja teksti vaikuttaa kopioidulta.
-
Myyjällä on kiire tehdä kaupat, ja hän painostaa sinua toimimaan nopeasti.
-
Henkilö ei suostu tapaamiseen eikä halua käyttää turvallisia maksutapoja.
Näin voit suojautua
-
Ole kriittinen, jos tarjous kuulostaa liian hyvältä – tarkista aina myyjän ja ilmoituksen tiedot huolellisesti.
-
Käytä vain maksutapoja, joissa on ostajan turva ja vältä ennakkomaksuja epävarmojen kanavien kautta.
-
Pyydä tarkempia tietoja ja lisää kuvia tuotteesta ennen ostopäätöstä.
-
Tutki myyjän arvostelut ja toimintahistoria alustalla – epäselvä tausta on hälytysmerkki.
-
Tapaa myyjä kasvotusten tai käytä suojattua maksupalvelua.
-
Jos epäilet tulleesi huijatuksi, ilmoita asiasta kauppapaikalle ja tee rikosilmoitus – näin autat myös muita.
”Turvallinen tili” -huijaus
Tässä huijausmuodossa huijari väittää, että pankkitilisi on vaarassa ja ohjeistaa sinua siirtämään rahasi ”turvalliselle tilille”. Tavoitteena on saada sinut pelkäämään rahojesi puolesta ja uskomaan, että siirto suojaa varojasi. Huijari voi esiintyä pankin tai poliisin edustajana ja kuulostaa uskottavalta. Todellisuudessa rahat päätyvät huijarin haltuun – eikä niitä saa enää takaisin.
Huomaa nämä varoitusmerkit
-
Soittaja väittää, että tilisi on vaarassa ja kehottaa siirtämään rahat välittömästi.
-
Sinua painostetaan toimimaan nopeasti sekä olemaan puhumatta asiasta kenellekään.
-
Huijari käyttää ammattitermejä ja saattaa tietää sinusta henkilökohtaisia asioita.
-
Hän tarjoaa ratkaisuksi ”turvallista tiliä”, joka onkin huijarin oma tili.
-
Yhteydenotto voi tulla puhelimitse, sähköpostilla tai tekstiviestinä, ja lähettäjä väittää olevansa pankin edustaja.
Näin suojaat rahasi
-
Jos saat ilmoituksen, että tilisi on vaarassa, tarkista asia suoraan pankiltasi ennen kuin toimit.
-
Katkaise epäilyttävä puhelu heti.
-
Älä käytä epävarmoja maksutapoja. Keskustele asiasta ensin jonkun luotettavan henkilön kanssa.
-
Älä koskaan luovuta henkilö- tai tilitietoja henkilölle, joka ottaa yhteyttä yllättäen.
-
Jos epäilet huijausta, ota heti yhteys pankkiin ja tee rikosilmoitus – näin voit estää rahojen siirtymisen.
Kysymyksiä?
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos sinulla on kysyttävää turvallisuudesta ja petoksista.