Kaikilla pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tuntea ja tunnistaa asiakkaansa. Olet ehkä kuullut puhuttavan Tunne asiakkaasi -toimintaperiaatteesta, joka kulkee myös englanninkielisellä nimellä KYC eli Know your Customer.
Tämä toimintaperiaate velvoittaa myös meitä Bank Norwegianilla. Asiakkaiden tuntemisen ja tunnistamisen lisäksi meillä tulee myös olla riittävästi tietoa siitä, kuinka asiakkaamme käyttävät tarjoamiamme tuotteita ja palveluita. Saatat siksi vastaanottaa kysymyksiä jotka voivat tuntua oudoilta ja jopa epätavanomaisilta. Kysymykset ovat kuitenkin välttämättömiä, jotta voimme noudattaa lain asettamia vaatimuksia, ehkäistä taloudellista rikollisuutta ja rahanpesua mutta myös suojata tilejäsi mahdollisilta virheiltä tai väärinkäytöltä.
Pankin tulee noudattaa asiakkaiden tunnistamiseen liittyviä lainsäädäntöjä. Pankin on lisäksi pystyttävä dokumentoida valvontaviranomaisille, että kyseisiä lainsäädäntöjä noudatetaan. Pankilla on oltava riittävät tiedot asiakkaistaan, sekä kuinka asiakkaat käyttävät pankin tarjoamia tuotteita.
Voimme pyytää sinulta selvitystä koskien esimerkiksi tilisiirtojen alkuperää ja käyttötarkoitusta. Asiakkaan tuntemiseen liittyy myös tiedot asiakkaiden taloudellisesta asemasta ja varallisuudesta. Joskus voimme myös pyytää asiakirjoja, jotka tukevat antamiasi tietoja.
Koska emme vielä tunne sinua, on meidän esitettävä kysymyksiä joiden avulla opimme lisää sinusta. Näin voimme varmistaa turvallisen asioinnin sinulle Bank Norwegianin asiakkaana mutta myös dokumentoida valvontaviranomaisille, että noudatamme pankkia velvoittavia lakeja.
Kyllä. Jotta voimme suojata tilejäsi mahdollisilta virheiltä tai väärinkäytöltä sekä noudattaa lain asettamia vaatimuksia, tarvitsemme päivitetyt tiedot asiakkuudestasi Bank Norwegianilla. Pankilla on oikeus saada tarvittavat tiedot asiakkaiden tunnistamiseksi.
On ensisijaisen tärkeää, että vastaat esittämiimme kysymyksiin. Kysymysten avulla voimme suojata tilejäsi, noudattaa lain vaatimuksia sekä ehkäistä taloudellista rikollisuutta, rahanpesua ja terrorismin rahoitusta.
Mikäli et vastaa kysymyksiimme, saattaa pankki joutua rajoittamaan asiakkuuttasi esimerkiksi rajaamalla pääsyn tilillesi tai muuttamalla tuotteidesi käyttöoikeuksia. Pankki voi myös päättää asiakassuhteen, mikäli kysymyksiin ei vastata.
Kyllä. Tarvitsemme päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot kaikista asiakkaistamme. Kaikki asiakkaat eivät kuitenkaan vastaanota kysymyksiä samanaikaisesti.
Pankin on säännöllisin väliajoin päivitettävä tiedot sinusta ja asiakkuudestasi. Saatat siksi jonkin ajan päästä vastaanottaa samat kysymykset, joihin olet jo aikaisemmin vastannut.
Mikäli tarvitset apua kysymyksiin vastaamisissa, voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Vastaanottamiemme tietojen avulla voimme varmistua siitä, että meillä on päivitetyt ja ajankohtaiset tiedot asiakkuudestasi. Tietojen avulla pystymme suojaamaan asiakkuuttasi ja identiteettiäsi, samalla torjuen taloudellista rikollisuutta yhteiskunnassa.
Kun saamme hyvän tuntemuksen sinusta asiakkaanamme, mahdollisten virheiden havaitsemisesta tulee helpompaa. Hyvän asiakastuntemuksen myötä, saamme myös parhaat eväät suojaaksemme tiliäsi väärinkäytöltä.
Antamiasi tietoja käsitellään aina luottamuksellisesti pankkisalaisuutta koskevien lakien mukaisesti.