De grundläggande kraven för att få lån hos oss är att du:
- Är minst 23 år
- Är och har varit folkbokförd i Finland de senaste 36 månaderna
- Inte har några betalningsanmärkningar
I tillägg till kraven ovan gör vi alltid en kreditprövning på den som ansöker om lån.
Det positiva kreditupplysningsregistret är ett register över privatpersoners krediter och inkomster. Registret uppdateras ständigt då kreditgivarna skickar uppgifter om privatpersoners krediter till det.
Vi kan också hämta en kreditupplysning från det positiva kreditupplysningsregistret vid ansökan om kredit, vilket påskyndar handläggningen av ansökan.
Registret förs av Skatteförvaltningen och togs i bruk 1.4.2024.
Vi kan be dig skicka in dokument så som en kopia på din lönespecifikation och/eller en kopia på den senaste skattedeklarationen. Om vi behöver dokument av dig, kommer vi att kontakta dig per e-post.
Du har möjlighet att se uppdaterad information om din låneansökan på MinSida eller via appen, där du även kan se om de dokument du skickat in är mottagna. Skulle det vara så att vi saknar någon information eller dokumentation från dig, kommer du att få besked om detta. Om allt är korrekt kommer vi att färdigställa din ansökan och betala ut lånet. Du kommer då att få en bekräftelse på e-post.
Om du önskar att ändra ditt lånebelopp innan lånet har blivit utbetalt, kan du kontakta vår kundtjänst så kan vi se om vi kan hjälpa dig.
Detta meddelande får du antingen för att du redan har en aktiv låneansökan, eller för att du redan har ett lån hos oss. Vi erbjuder endast ett lån per person.
Du får omedelbart ett preliminärt svar när du lagt in din ansökan.
Efter att du ansökt om ett lån på vår hemsida och fått preliminärt lånerbjudande, kan vi behöver ytterligare information som styrker de uppgifter du angivit i din ansökan. Du kommer då att få e-post var vi ber om den information vi behöver.
Du kan slutföra din låneansökan genom att logga in på MinSida eller appen.
Vi kommer att påbörja behandlingen av din ansökan först efter att vi fått alla dokument som vi frågat efter. Efter att du fullfört din ansökan på MinSida eller appen och vi mottagit alla dokument, tar det vanligtvis 0-2 abetsdagar innan lånet betalas ut. Du kommer att få en bekräftelse per e-post när vi betalat ut lånet till ditt konto. Beloppet registreras på kontot vanligtvis 1-3 arbetsdagar efter överföringen.
Om du angett fel betalningsuppgifter till ett lån som redan utbetalats, vänligen kontakta mottagaren eller den mottagande banken. Du kan skriva ut en kvittering på det utbetalda lånet när du loggar in på MinSida och väljer ”Lån” och ”Transaktioner”.
Vi genomför alltid en kreditprövning innan en kredit kan beviljas. Kreditinformationen vi får tillsammans med den information du angivit i din ansökan ligger till grund för vår kreditvärdering och avgör om din ansökan kan beviljas.
Våra kreditvärderingsmodeller är automatiska och tar därför inte hänsyn till annan information än den information som finns tillgänglig vid ansökningstillfället. Får du ett avslag betyder inte det nödvändigtvis att du är en dålig betalare utan att vi, med den information som finns tillgänglig, inte är beredda att ta oss an risken vid utlåningen.
Du kan ansöka om betalningsfri månad genom att logga in på MinSida eller appen. När du loggat in, kan du skicka ansökan om betalningsfri månad.
Observera att alla ändringar av inbetalningar som avviker från den ursprungliga återbetalningsplanen medför ökning av framtida månadsbelopp, förlängning av återbetalningstid eller åtföljande merkostnader på ditt lån.
Att sänka lånets månadsbelopp innebär i praktiken att du under en kort period betalar endast för löpande räntor istället för den normala månadsraten.
Vid ansökan väljer du periodens längd samt orsak till ansökan.
Du kan ansöka om att sänka månadsbeloppet genom att logga in på MinSida eller i appen. När du loggat in, klickar du på "Lån" och "Sänk månadsbeloppet".
Genom att tillfälligt sänka lånets månadsbelopp, kommer den totala räntekostnaden att öka. Du bör därför göra en grundlig bedömning innan du väljer att sänka månadsbeloppet.
Om du har mottagit ett inkassobrev betyder det att ditt kontoavtal har sagts upp. Din kontakt kommer att vara Intrum fram till dess att kravet är betalt. Vid eventuella frågor, ber dig vänligen kontakta Intrum via e-post, ryhma111@intrum.com eller via tjänsten MinaSidor på deras hemsida.
Du kan hitta ditt nuvarande låneavtal på Mina sidor. Efter att du har loggat in med dina nätbankskoder, klicka på "Lån" och välj sedan på ditt aktuella lån. Då visas en meny där du kan granska och spara ditt giltiga låneavtal genom att välja "Hämta signerat avtal".
Du kan se händelser från de senaste 18 månaderna på Min Sida. När du har loggat in, klicka på "Lån" och sedan på ditt nuvarande lån.
Om du behöver information om äldre händelser, vänligen kontakta vår kundtjänst – vi hjälper dig gärna.
Privatlån är ett lån som kan erhållas utan säkerhet i tillgångar. Eftersom att du inte behöver ställa säkerhet när du ansöker om ett privatlån, är det en större risk för banken att låna ut pengar. Därför är räntan högre än för exempelvis bostadslån och billån.
När du väljer att ansöka om ett privatlån måste du göra en grundlig bedömning på förväg.
Du bestämmer vad du vill spendera dina pengar på, men om du behöver pengar för att täcka löpande kostnader i det dagliga livet är vårt råd att du hellre sänker dina utgifter istället för att ta ett lån.
Vi använder modeller för att beräkna om du har råd att ta ett privatlån, men du är den som känner din egen ekonomi bäst. Vissa konsumerar mera än andra. Du måste själv göra en bedömning om du har råd att betala månadsbeloppet för lånet, såväl som de utgifter du redan har. Gör gärna extra inbetalningar på lånet när du har möjlighet. Då betalar du lånet snabbare och totalkostnaden blir billigare.
Det är viktigt att varje månad ha tillräckligt med pengar för att betala månadsbeloppet. Om du inte betalar din skuld, kommer ditt lån att överföras till inkasso, vilket leder till att kostnaden för ditt lån ökar.
Om du ansöker om ett samlingslån för att samla andra skulder, behöver du fortfarande ha översikt över dina lån och krediter. Du kommer inte bli av med din skuld genom att lösa dina skulder med ett samlingslån. Samlingslånet måste fortfarande betalas tillbaka. Dessutom är det viktigt att du inte löser ett kreditkort med ett samlingslån och därefter använder kreditkortet igen. Vi rekommenderar att säga upp kreditkort efter att hela skuldbeloppet betalats.
Det kostar inget att använda kreditkortet till vanliga inköp och bankomatuttag i Finland och utomlands.
Kreditkortet har inte heller någon månads- eller årsavgift.
Om du betalar in hela din skuld senast på förfallodatumet, tillkommer det ingen ränta eller extra avgifter. Ifall du använder kreditkortet till att göra diskuttag, betala fakturor eller överföra kredit till ett annat bankkonto, tillkommer ränta från första dagen.
Se prislistan för uppdaterade priser.
Du kan själv beställa ett nytt kreditkort genom att logga in på MinSida eller på appen. Välj sedan ”Kreditkort”. Här ser du en översikt av kreditkortet. Vid sidan av kortets giltighetstid kan du se 3 punkter på rad. Genom att klicka på dessa punkter, får du fram tre alternativ. Om du vill besälla ett nytt kreditkort, klicka på "Beställ nytt kort".
Kom ihåg att kontrollera att postadressen är korrekt. Det gamla kortet kommer att spärras inom 30 dagar. Vid beställning av ett nytt kort har du även möjlighet att välja en ny PIN-kod.
För att minimera risken för missbruk av känslig information, ber vi dig att klippa chippet och resterande del av det gamla kortet i mindre bitar.
Du kan ha endast ett kreditkort hos oss. Vi erbjuder dessvärre inte extrakort till ditt kreditkortskonto.
Under Mina köp har vi samlat, kategoriserat och sorterat alla dina korttransaktioner i en översikt som ska ge dig en enkel översikt över vad du använder kreditkortet till.
Sorteringen av Mina köp är baserat på en företagskod som vi mottar från företaget där du har använt ditt kort. Denna kod gör att vi kan klassificera dina transaktioner under olika kategorier. Köp som har samma företagskod kommer sorteras under samma kategori i översikten. Genom att justera datumen, kan du få en översikt över dina köp från när du började använda kortet.
Sorteringen av Mina köp är baserat på en företagskod som vi mottar från företaget du använder kortet hos. Denna kod gör att vi kan klassificera dina transaktioner under olika kategorier. I några tillfällen kan företaget ha angett felaktig eller vilseledande kod. Det kan leda till att transaktionen blir sorterad i fel kategori. Vi har inte någon möjlighet att direkt påverka vilken kod som ett företag sorterar sig under, men jobbar hela tiden med att förbättra din kundupplevelse.
Kreditkortet är aktivt till sista dagen i den månad som anges på kortet. Det nya kortet kommer att skickas till dig i god tid, och minst två veckor innan det gamla kortet går ut.
För att minimera risken för missbruk av känslig information, ber vi dig att klippa chippet och resterande del av det gamla kortet i mindre bitar när du har mottagit det nya kortet.
Kontaktlös betalning aktiveras när du använder kortets chip och PIN-kod. Av säkerhetsskäl går det inte att använda kortet för kontaktlös betalning innan chippet och PIN-koden har använts.
Kontaktlös betalning kan endast användas på terminaler som godkänner kontaktlös betalning. På terminalens display ska det visas en kontaktlös symbol. Samma symbol som visas på ditt kort.
Det går även att använda kontaktlös betalning på bussar och i tunnelbanan i London istället för Oyster-kortet. Läs mer om detta på Transport of Londons egna hemsidor.
Gränsen för hur stora belopp du kan betala kontaktlöst utan PIN-kod varierar från land till land. I Finland är gränsen för närvarande 50 € per köp. Vid köp över 50 € måste du använda PIN-kod. Du kommer dessutom med jämna mellanrum bli ombedd att använda chippet och PIN-koden i terminalen oberoende av beloppets storlek.
Om ditt kort kommit på avvägar, ska du alltid kontakta oss omedelbart för att spärra det.
För att spärra kortet, ring 07532 66 200 (lna/msa). Om du ringer från utlandet, ring +358 7532 66 200 (avgift för utlandssamtal). Tjänsten är öppen dygnet runt, alla årets dagar.
Du kommer inte att hållas ansvarig för kortmissbruk så länge du har förvarat och använt kortet på ett ansvarsfullt sätt. Detta regleras i kontovillkoren.
Vi har inga regionspärrar på kreditkorten. Vi genomför övervakning av kortanvändningen, och vid misstänkt användning kommer vi att ta kontakt med dig.
Du kan enkelt med valutaomvandlaren få bättre översikt över dina köp och priset i en annan valuta när du reser.
Valutaomvandlaren hittar du i vår app, under Kreditkort och de olika funktionerna.
Det angivna priset inkluderar valutapåslag. Du kan se det aktuella valutapåslaget i vår prislista.
Med valutaomvandlaren ser du vilken kurs VISA använde föregående arbetsdag. Kursen kan därför avvika från dagens kurs.
Den 01.01.2021 förbättrades säkerhetskraven för internetköp med kort. Både banker och butiker måste följa de nya kraven. Alla nätbutiker har nödvändigtvis inte anpassat sig efter de nya kraven och du kan därför uppleva att internetköp eller köp i app avvisas.
Om du upplever problem med att genomföra köp i appar där du har lagt in din kortinformation, kan du försöka att radera kortet från appen och sedan lägga in kortinformationen på nytt.
I tillägg till en engångskod via SMS, måste du i fortsättningen även använda dig av ett personligt lösenord för att bekräfta köp via internet. Du väljer eller ändrar ditt personliga lösenord genom att logga in på Min sida eller i appen genom att klicka här.
Flera myndigheter har betonat ökad risk vid köp av kryptovalutor, detta är på grund av bristande regelverk.
Utifrån detta har vi bestämt att kreditkortet inte får användas till att genomföra sådana köp eller försäljningar.
Vi har uppdaterat avtalsvillkoren med gällande regler från den 05.05.2022.
Baserat på offentlig information samt de uppgifter som du har uppgett i samband med din ansökan räknar vi ut en kreditpoäng. Viktiga förhållanden som bedöms är inkomst, eventuella betalningsanmärkningar och liknande. Poängen ska ge en bild av huruvida det är försvarbart att bevilja en höjning av kreditgränsen. Ett avslag betyder inte att du har dålig betalningsförmåga utan är resultatet av vilken kreditrisk som vi kan ta.
Du kan själv välja hur du vill få fakturan för ditt kreditkort skickad till dig. Du kan välja mellan e-post eller en eFaktura. Om du väljer att få fakturan per e-post måste du själv lägga in betalningen på Internetbanken. Om du väljer eFaktura, kommer du att kunna se en färdigifylld faktura i samtliga Internetbanker. Du väljer själv vilken Internetbank som fakturan ska betalas från. Om du önskar betala mer eller hela fakturan måste du ändra beloppet innan du godkänner fakturan på Internetbanken.
Om du har råkat radera fakturan, kan du hämta den igen på MinSida eller appen.
Har du inte fått någon faktura trots att e-postadressen är korrekt? Vänligen kontrollera mappen för skräppost i Inkorgen. Om fakturan inte finns där heller, kan du skicka ett meddelande till dig via din inloggning på MinSida eller mejla oss från den e-postadress som du har registrerat hos oss.
Vi erbjuder endast den 15:e i respektive månad som förfallodatum på vårt kreditkort.
Allt som du har använt av kredit en månad kommer på fakturan månaden efter. Fakturan skickas alltid ut i början av månaden med förfallodatum den 15:e. Om du har använt kreditkortet i slutet av månaden och dessa transaktioner inte framgår av fakturan som du får i början av den efterföljande månaden, betyder det att dessa transaktioner kommer först på nästa faktura.
Du kan göra inbetalningar till kreditkortet genom att använda kontonumret och referensnumret som du hittar på MinSida, appen eller på fakturan. Betalningsinformationen är samma varje månad. Du kan därför göra inbetalningar till ditt kort när du själv önskar.
Fakturan skickas ut med information om transaktioner, samt vad det totala utestående saldot är vid månadsslutet. Du kan enkelt och säkert betala din obetalda kreditkortsfaktura med hjälp av Tink. Om du väljer att delbetala, framgår även minimibeloppet på fakturan. Detta är 3 % (minst 30 €) per månad.
Ja, du kan också betala din faktura genom din vanliga bank med betalningsuppgifterna från fakturan, appen eller MinSida.
Tink är en tredjepartsleverantör av betalnings- och kontoinformationstjänst som ägs av Visa och är licensierad av Finansinspektionen i Sverige. Vi samarbetar med Tink för att ge våra kunder en enkel och säker betalnings- och informationstjänst.
Ja, våra säkerhets- och sekretesskrav är mycket strikta. Finansinspektionen i Sverige har gett Tink tillstånd att tillhandahålla kontoinformation och betaltjänster.
Vi erbjuder endast eFaktura på våra kreditkort. eFaktura är en elektronisk betalningstjänst som skickas ut i alla dina finska Internetbanker. Kravet skickas färdigifyllt med lägstabeloppet. För att se en komplett översikt över transaktioner klickar du på fakturaunderlaget när du får eFakturan. Av översikten framgår även total utestående saldo. Om du önskar att betala in ett högre belopp än minimibeloppet, ändrar du detta själv vid betalningen.
Det kan finnas flera orsaker till att det har påförts ränta på fakturan. Vid sen betalning på ditt kort påförs det ränta från och med den första dagen efter förfallodatum. Det påförs även ränta från första dagen vid räkningsbetalning via MinSida eller appen, och uttag över disk prisas som räkningsbetalning. Avgiften är 0,00 €, men ränta löper från uttagsdatum.
Att sänka kreditkortsfakturans minimibelopp innebär i praktiken att du under en kort period betalar endast för löpande räntor.
Vid ansökan väljer du periodens längd samt orsak till ansökan. Vänligen observera, att fakturans minimibelopp fortfarande är 30 euro. Fakturans minimibelopp kan inte sänkas under 30 euro.
Du kan ansöka om att sänka minimibeloppet genom att logga in på MinSida eller i appen. När du loggat in, klickar du på "Kreditkort" och "Sänk minimibeloppet".
Genom att tillfälligt sänka minimibeloppet, kommer den totala räntekostnaden att öka. Du bör därför göra en grundlig bedömning innan du väljer att sänka minimibeloppet.
Om betalning för det senaste förfallodatumet inte har mottagits innan den nya fakturan skickas får du en betalningspåminnelse. Betalningspåminnelsen skickas från oss på samma sätt som en vanlig faktura, samt till din folkbokföringsadress. Det tillkommer även en förseningsavgift vid försenade betalningar. Om du får en betalningspåminnelse kan du få problem med att använda kortet innan kravet betalats.
Om kreditkortet har gått till inkasso betyder det att ditt kontoavtal har sagts upp. Din kontakt kommer att vara Intrum fram till dess att kravet är betalt. Vid eventuella frågor, ber dig vänligen kontakta Intrum via e-post, ryhma111@intrum.com eller via tjänsten MinaSidor på deras hemsida.
Ja, nya kunder kan välja sin egen PIN-kod i ansökningsformuläret. Om du inte väljer en egen PIN-kod får du en slumpmässigt vald kod kopplad till kortet.
Befintliga kunder kan logga in på MinSida eller appen och klicka på ”Kreditkort”. Här ser du en översikt av kreditkortet. Vid sidan av kortets giltighetstid kan du se 3 punkter på rad. Genom att klicka på dessa punkter, får du fram tre alternativ. När du vill välja en ny PIN-kod, klicka på "PIN" och "Välj PIN".
Du får automatiskt ett nytt kort skickat till dig, till vilket du använder den valda PIN-koden.
Om du har fått vårt kontaktlösa kort kommer du att kunna göra köp utan att använda PIN-koden. Allt du behöver göra då är att placera kortet över terminalen så slutförs betalningen. Tjänsten är begränsad till ett maxbelopp (50€) per köp, liksom maxantal köp innan PIN måste användas. Om du överskrider beloppsgränsen måste chip och PIN-kod användas. Om kortets chip används måste du även knappa in PIN-koden. En del försäljningsställen har fortfarande äldre terminaler där man måste signera.
Vid betalning över nätet måste köp bekräftas med det personliga lösenordet som du satt via MinSida och med engångskoden som du mottar på SMS eller med appen.
Av säkerhetsskäl ber vi nu och då bekräftelse oberoende av köpesumman. Du kan uppdatera ditt lösenord för nätköp via MinSida eller i appen.
CVC2-koden är de tre sista siffrorna i signaturfältet på kortet. Detta är en säkerhetskod som det är vanligt att man uppger vid köp på Internet, eller vid bokning av flygbiljetter och hotell per telefon.
Du kan när som helst överföra det disponibla saldot på kreditkortet till ett annat konto, eller betala räkningar med kortet. Beloppet registreras på mottagarens konto inom en till tre arbetsdagar. Beloppet visas inte under senaste transaktioner förrän överföringen har bokförts. För att genomföra en betalning/överföring loggar du in på MinSida eller appen och väljer ”Kreditkort” och ”Betalning”. Räntan på betalningen löper från första dagen.
Ditt kreditkort kan sägas upp via Min Sida eller vår app. Logga in med dina nätbankskoder och välj "Kreditkort". Längst ner på sidan under "Annan information" hittar du "Avsluta kreditkort".
Om du önskar säga upp kortet per e-post, kan du antingen mejla oss från den e-postadress som du har registrerat hos oss till adressen: mail@banknorwegian.fi eller skicka ett meddelande från MinSida eller appen.
Du kan inte ha utestående kredit på kortet om du har tänkt avsluta det.
Den vanligaste orsaken till att ett kort inte fungerar är att du har tryckt fel PIN-kod eller angett fel kortnummer på Internet.
Andra orsaker kan vara att det inte finns tillräckligt med kredit på kortet. Du kan eventuellt ansöka om en höjning av kreditgränsen genom att logga in på MinSida eller appen.
Om du nyligen har angett ditt kortnummer till ett hotell eller biluthyrningsföretag, kan det också hända att de har reserverat ett belopp på kortet, vilket minskar på den tillgängliga krediten.
Kontrollera även att den senaste fakturan är betald. Om du har en obetald faktura som har förfallit, spärras kortet tillfälligt tills inbetalningen har registrerats.
Om du inte hittar ditt kort, kan du logga in på MinSida på vår hemsida eller på appen och spärra det. Detta gör du genom att klicka på ”Kreditkort”. Här ser du en översikt av kreditkortet. Vid sidan av kortets giltighetstid kan du se 3 punkter på rad. Genom att klicka på dessa punkter, får du fram tre alternativ. När du ska spärra kreditkortet, klicka på "Spärra kort". Här har du möjlighet att både spärra det aktuella kreditkortet och beställa ett nytt kort.
Om du inte har möjlighet att logga in på MinSida, kan du ringa 09 3158 4500 (lna/msa) för att spärra kortet. Om du ringer från utlandet, ring +358 9 3158 4500 (avgift för utlandssamtal). Tjänsten är öppen dygnet runt.
Banken kan behandla reklamationer som gäller kredit- eller VISA-transaktioner gjorda med kreditkortet. Exempel på detta är oriktiga eller okända transaktioner, beställda varor eller tjänster som du av någon anledning inte mottagit, felaktiga varor osv.
Det finns ingen reklamationsrätt på köp gjorda med CashPoints. CashPoints är en del av ett förmånsprogram och inte en kredit- eller VISA-transaktion.
För att försnabba behandlingen av reklamationen, rekommenderar vi att du skickar all relevant dokumentation när du fyller i reklamationsschemat. Detta är exempelvis dokumentation på beställd vara eller tjänst, kopia på diskussioner med återförsäljaren eller dokumentation som visar att det du mottagit inte motsvarar det du beställt.
Vid oriktiga eller okända transaktioner måste ditt kreditkort spärras.
Du kan spärra kreditkortet genom att logga in på MinSida eller appen.
Se här en användarguide om hur du spärrar kreditkortet.
För att minimera risken för missbruk av känslig information, ber vi dig att klippa chippet och resterande del av det gamla kortet i mindre bitar.
Om du inte kan spärra kreditkortet på MinSida eller i appen, kan du ringa telefonnumret +358 9 3158 4500 för att spärra ditt kort.
Reklamationerna behandlas i ankomstordning och så snabbt som möjligt. Du mottar information per e-post och sms under reklamationens behandling.
För att avsluta behandlingen av en reklamation, kan du skicka e-post till reklamasjon@banknorwegian.no.
Med ett sparkonto hos oss kan du vara säker på att du alltid får en av marknadens bästa räntor på dina sparade pengar. Det är självklart kostnadsfritt att öppna ett sparkonto hos oss, och vi har inga uttagsgränser.
• Nätbaserat sparkonto med en av marknadens bästa räntor.
• Sparkontot öppnas genom en ansökan på vår hemsida.
• Disponeras via internetbanken. Denna upprättas automatiskt och kostnadsfritt.
• Rörlig ränta med årlig kapitalisering.
• Inga uttagsgränser.
Vänligen se vår prislista för full översikt över vårt sparkonto.
För att öppna ett sparkonto hos oss måste du först lägga in en ansökan på www.banknorwegian.fi/sv/. Sedan behöver du legitimera dig med dina nätbankskoder från din egna finska bank. När din ansökan är fullförd kommer du få en e-post när ditt konto är upprättat. Du har då möjlighet att logga in på MinSida eller appen för att få översikt över ditt konto.
Det är endast möjligt att öppna sparkonto som privatperson. Vi erbjuder inte sparkonto till företag och det är inte heller möjligt att ha en disponent till sparkontot.
Du kan ha ett sparkonto och ett sparkonto plus.
Det är endast möjligt att öppna sparkonto som privatperson. Vi erbjuder inte sparkonto till företag och det är inte heller möjligt att ha en disponent till sparkontot.
Du hittar den aktuella räntan i vår prislista.
Med hjälp av Tink kan du enkelt och säkert sätta in pengar till ditt sparkonto direkt via Min Sida.
Insättningar till kontot kan även göras från vilket som helst finskt bankkonto. Du hittar konto- och referensnummer när du loggar in på MinSida eller appen. Alla kunder har ett personligt referensnummer. Med hjälp av referensnumret hittar betalningen fram till sparkontot. Därför är det viktigt att du använder ditt referensnummer vid insättningar, om du inte gör insättningen via Tink.
Tink är en tredjepartsleverantör av betalnings- och kontoinformationstjänst som ägs av Visa och är licensierad av Finansinspektionen i Sverige. Vi samarbetar med Tink för att ge våra kunder en enkel och säker betalnings- och informationstjänst.
För att en betalning ska registreras till ditt konto, måste du använda ditt personliga referensnummer. Utan referensnumret överförs betalningen inte automatiskt till ditt konto.
För att kunna spåra din betalning, ber vi dig skicka en kvittering på betalningen till mail@banknorwegian.fi.
Det är enbart möjligt att genomföra överföringar till vårt sparkonto från ett finskt bankkonto. I samband med överföringen ska du fylla i ditt personliga referensnummer. Vi erbjuder inte utlandsöverföring till eller från våra konton. Därav har vi inget tillhörande SWIFT eller BIC-nummer.
Vi är en del av svenska NOBA Bank Group. Insättningar hos oss omfattas av den svenska insättningsgarantin i Sverige. Detta innebär att dina pengar alltid skyddas enligt de rådande regleringarna för insättningsgarantin, som fastställs av de svenska myndigheterna.
Insättningar hos oss är skyddade som i alla andra banker. Läs mera om insättningsgarantin i Sverige här.
Insättningar hos Bank Norwegian, en filial av NOBA Bank Group AB (publ) och Nordax Bank i Sverige kommer falla in under den svenska insättningsgarantin som täcker upp till 100 000 euro hos Bank Norwegian eller 1 050 000 svenska kronor hos Nordax Bank i Sverige.
Om du som kund har insättningar hos både oss och Nordax Bank i Sverige kommer din insättningsgaranti bli uppdelad proportionellt mellan de två olika bankerna.
Du kan själv lagra och reproducera kontoutdrag genom att logga in på MinSida eller i appen.
När du loggat in, välj "Spara" och "Transaktioner".
Välj önskad månad.
Under transaktionerna ska du klicka på "PDF" och kontoutdraget öppnas i en egen flik.
Om du har problem med att öppna kontoutdraget kan detta bero på en så kallad pop-up blockering.
Sparkontot är inte tidsbundet, varav du kan kostnadsfritt säga upp ditt sparkonto när du själv önskar det.
Om det inte går att avsluta ditt sparkonto via Min Sida, kan du skicka oss ett meddelande via MinSida eller appen, eller e-postmeddelande till mail@banknorwegian.fi. I meddelandet skall du uppge att du vill avsluta sparkontot och till vilken bank och kontonummer du önskar att få din upplupna ränta överförd.
Vänligen observera att vi ber dig överföra sparkontobeloppet på egen hand innan du begär om avslut av sparkontot och överföring av räntan.
Sparkonto plus erbjuder vår bästa inlåningsränta för ditt sparande. Det är kostnadsfritt att öppna sparkonto plus, och kontot har ingen bindningstid. Du kan göra sex kostnadsfria uttag per kalenderår.
• Sparkontot öppnas enkelt på vår hemsida och du har full översikt med vår app och via Min Sida.
• Ränta med årlig kapitalisering.
• Sex kostnadsfria uttag per kalenderår.
Vänligen se vår prislista för full översikt.
För att öppna ett sparkonto plus hos oss måste du först lägga in en ansökan på vår hemsida. Sedan behöver du legitimera dig med dina nätbankskoder från din egna finska bank. När din ansökan är fullförd kommer du få en e-post när ditt konto är upprättat. Du har då möjlighet att logga in på MinSida eller appen för att få översikt över ditt konto.
Det är endast möjligt att öppna sparkonto som privatperson. Vi erbjuder inte sparkonto till företag och det är inte heller möjligt att ha en disponent till sparkontot.
Du kan ha ett sparkonto och ett sparkonto plus.
Det är endast möjligt att öppna sparkonto som privatperson. Vi erbjuder inte sparkonto till företag och det är inte heller möjligt att ha en disponent till sparkontot.
Ja, du kan ha både ett sparkonto och ett sparkonto plus. Ansök om sparkonto plus här.
Du hittar den aktuella räntan i vår prislista här.
Med hjälp av Tink kan du enkelt och säkert sätta in pengar till ditt sparkonto direkt via Min Sida.
Insättningar till kontot kan även göras från vilket som helst finskt bankkonto.
Du hittar konto- och referensnummer när du loggar in på MinSida eller appen. Alla kunder har ett personligt referensnummer. Med hjälp av referensnumret hittar betalningen fram till sparkontot. Därför är det viktigt att du använder ditt referensnummer vid insättningar, om du inte gör insättningen via Tink.
Tink är en tredjepartsleverantör av betalnings- och kontoinformationstjänst som ägs av Visa och är licensierad av Finansinspektionen i Sverige. Vi samarbetar med Tink för att ge våra kunder en enkel och säker betalnings- och informationstjänst.
Att göra en överföring från ditt sparkonto är enkelt via Min Sida eller i appen. Innan den första överföringen från ditt sparkonto måste du registrera ett finskt mottagarbankkonto i din profil. Med ett färdigt registrerat mottagarkonto är framtida överföringar smidiga. I genomsnitt tar en överföring 1-2 bankdagar.
Vi ber dig observera att från sparkonto plus kan du göra sex kostnadsfria uttag per kalenderår. Du hittar den aktuella prislistan här.
För att en betalning ska registreras till ditt konto, måste du använda ditt personliga referensnummer. Utan referensnumret överförs betalningen inte automatiskt till ditt konto.
För att kunna spåra din betalning, ber vi dig skicka en kvittering på betalningen till mail@banknorwegian.fi.
Om du gör en överföring till ditt sparkonto från eget utländskt konto eller betaltjänst (t.ex. Revolut) ber vi dig skicka ett kvitto på betalningen via e-post så att vi kan spåra din betalning.
Kom ihåg att alltid använda rätt kontonummer och referensnummer vid betalningar. Du hittar dina betalningsuppgifter på Min Sida och i mobilappen
Ja, du kan göra överföringar mellan sparkonto och sparkonto plus. Observera att ett sparkonto plus har sex kostnadsfria uttag per år och att en överföring är ett uttag.
Om du har ett sparkonto och ett sparkonto plus kan du också enkelt göra överföringar mellan dem via Min Sida.
När du är inloggad på Min Sida väljer du "Spara" och "Överför". Observera att sparkonto plus har ett begränsat antal kostnadsfria uttag per kalenderår.
Sparkonto plus ger bästa möjliga ränta på din insättningar och passar bäst för dig som vill hålla pengarna på kontot en längre tid - du får dessutom sex kostnadsfria uttag från kontot per kalenderår, därefter tillkommer en avgift.
Med vårt flexibla sparkonto får du en bra ränta på dina pengar och obegränsat med kostnadsfria uttag.
Se villkor och prislista för våra sparkonton här.
Du kan göra sex kostnadsfria uttag per kalenderår från ditt sparkonto, och för efterföljande uttag debiteras en uttagsavgift i enlighet med prislistan.
Överföringen kan endast göras till ett redan registrerat finskt mottagarkonto eller till vårt sparkonto.
Du kan göra sex kostnadsfria uttag per kalenderår från ditt sparkonto.Efterföljande uttag kommer att omfattas av en uttagsavgift i enlighet med prislistan.
Du kan kontrollera den aktuella prislistan här.
Våra sparkonton har ingen bindningstid, så du kan avsluta ditt konto när du vill. Om du vill avsluta ett sparkonto måste du först överföra insättningarna från kontot.
Du kan själv lagra och reproducera kontoutdrag genom att logga in på MinSida eller i appen.
När du loggat in, välj "Spara" och "Transaktioner".
Välj önskad månad.
Under transaktionerna ska du klicka på "PDF" och kontoutdraget öppnas i en egen flik.
Om du har problem med att öppna kontoutdraget kan detta bero på en så kallad pop-up blockering.
Årsbeskedet finns tillgängligt på MinSida och i appen, årsbeskedet för 2023 publiceras i februari 2024.
Du får ett meddelande via e-post när årsbeskedet är tillgängligt.
Årsbeskedet finns på Min Sida, logga in med dina nätbankskoder och välj "Meddelande" och "Årsbesked". Om du använder appen hittar du årsbeskedet genom att först välja "Konto", och sedan välja "Meddelande" och "Årsbesked".
Vi gör inga skatteavdrag för Skatteförvaltningen. Observera att du behöver ange uppgifterna på skattedeklarationen i tid. Kontakta Skatteförvaltningen om du har frågor gällande skattedeklarationen.
Vi är en del av svenska NOBA Bank Group. Insättningar hos oss omfattas av den svenska insättningsgarantin i Sverige. Detta innebär att dina pengar alltid skyddas enligt de rådande regleringarna för insättningsgarantin, som fastställs av de svenska myndigheterna.
Insättningar hos oss är skyddade som i alla andra banker. Läs mera om insättningsgarantin i Sverige här.
Sparkonto plus är inte tidsbundet, varav du kan kostnadsfritt säga upp ditt sparkonto när du själv önskar det.
Sparkontot är inte tidsbundet, varav du kan kostnadsfritt säga upp ditt sparkonto när du själv önskar det.
Om det inte går att avsluta ditt sparkonto via Min Sida, kan du skicka oss ett meddelande via MinSida eller appen, eller e-postmeddelande till mail@banknorwegian.fi. I meddelandet skall du uppge att du vill avsluta sparkontot och till vilken bank och kontonummer du önskar att få din upplupna ränta överförd.
Vänligen observera att vi ber dig överföra sparkontobeloppet på egen hand innan du begär om avslut av sparkontot och överföring av räntan.
.Vi ber dig observera att sparkonto plus har begränsat antal kostnadsfria uttag per kalenderår.
Sparkonto 31 passar för dig som vill ha en bra ränta och som inte är beroende av att kunna ta ut pengarna direkt. Om du vill göra ett avgiftsfritt uttag tar det 31 dagar från det att du lägger in beställningen tills pengarna betalas ut. Efter 31 dagar kan du också lägga in en beställning om ett nytt avgiftsfritt uttag. Själva beställningen gör du snabbt och enkelt på MinSida eller i appen.
För att kunna öppna ett sparkonto 31 hos oss behöver du vara minst 18 år. Du behöver kunna legitimera dig elektroniskt med nätbanksuppgifter. I dagsläget erbjuder vi sparkonto 31 endast för privatpersoner.
Betalningar från sparkonto 31 kan endast göras till ett förvalt konto som du äger i en annan bank. Du kan ändra detta kontonummer under Sparande och kontonummer på MinSida och i appen.
För att ta ut pengar från Sparkonto 31 måste du beställa uttaget 31 dagar i förväg. Detta innebär att det finns en "väntetid" på 31 dagar innan uttaget genomförs.
Du kan göra ett direktuttag från ditt konto, vilket tar 1–3 bankdagar istället för 31 dagar. Avgiften för direktuttag är 1,5 % av uttagsbeloppet.
Du kan överföra pengar till dina andra sparkonton i Bank Norwegian, men samma 31-dagars fördröjning gäller även för dessa uttag.
Försäkringspremien faktureras tillsammans med din månatliga månadskostnad för lånet.
Exempel: Din månadskostnad för lånet är 1 000 euro, då kostar försäkringen 95 euro / mån / pers.
För att teckna försäkringen måste du ha fyllt 18 men inte 65 år.
Dagen då försäkringen börjar gälla ska du vara stadigvarande bosatt i Finland och medlem i en finsk arbetslöshetskassa.
Försäkringen kan enkelt tecknas i samband med att du ingår ett låneavtal med oss.
Försäkringen kan även tecknas till lånet upp till 30 dagar efter att lånet utbetalades på Min Sida eller i appen.
Om du har en medlåntagare gäller försäkringen för er båda.
Försäkringen gäller från och med den dag vi har registrerat att du har köpt försäkringen och under förutsättning att lånet har betalats ut.
Om du redan har lån hos oss och köper försäkringen gäller försäkringen från den tidpunkt då vi har registrerat ditt köp.
Kvalificeringsperiod är perioden från försäkringens startdatum och ett antal dagar framåt då du inte har rätt till ersättning från försäkringen.
Karenstid är den första tiden från skadedagen räknat. Under denna tid får du ingen ersättning från försäkringen.
Försäkringen täcker månadsbetalningen på ditt lån om du blir arbetslös, permitterad eller sjukskriven. Vid skilmässa eller separation utbetalas en engångsersättning och vid dödsfall utbetalas ditt utestående saldo på lånet. Se tabellen med några av försäkringens viktigaste egenskaper nedan:
Skydd
|
Karenstid
(gäller från försäkringens startdatum)
|
Kvalificeringsperiod
(gäller från skadetidpunkten)
|
Ofrivillig arbetslöshet/permittering
Ger ersättning vid 100 % ofrivillig arbetslöshet/permittering för anställd. Ersättningen är din månatliga amortering och ränta, upp till 1 500 euro per månad i max 12 månader per ersättningsperiod.
|
30 dagar
|
30 dager
|
Tillfällig arbetsoförmåga
Ger ersättning vid minst 50 % arbetsoförmåga vid sjukdom/olycka. Ersättningen är din månatliga amortering och ränta, upp till 1 500 euro per månad i max 12 månader per ersättningsperiod.
|
30 dagar
|
30 dagar
|
Skilsmässa/separation
Ger vid skilsmässa eller separation engångs- ersättning på 2 500 euro.
|
30 dagar
|
30 dagar
|
Dödsfall
Ger ersättning vid dödsfall på grund av sjukdom eller olycka. Ersättning motsvarar kvarvarande låneskuld på skadedagen om högst 70 000 euro.
|
0 dagar
|
0 dagar
|
Betalas inte försäkringspremien enligt avtalad tid, upphör försäkringen.
Om du har betalar tillbaka lånet eller lånet sagts upp av andra orsaker, upphör försäkringen automatiskt samma dag som lånekontot avslutas.
De fullständiga försäkringsvillkoren hittar du här.
Skador ska anmälas i vår skadeportal på Min Sida där du hittar en länk till vår skadeportal. Välj "Lån" och sedan "Föräkring" för att komma till länken.
I skadeportalen kan du anmäla skada och ladda upp den dokumentation som behövs för att din skada ska kunna regleras så snabbt som möjligt.
Om du får ersättning för en anmäld skada, ska du ändå fortsätta att betala försäkringspremien under den period du får ersättning. Den betalda försäkringspremien kommer att krediteras tillsammans med ersättningen för ditt terminsbelopp.
Ersättning utbetalas till lånekontot hos oss för kreditering av din månadsbetalning på lånet eller vid dödsfall för kreditering av återstående skuld. Ersättning vid skilsmässa/separation betalas direkt ut till ditt eget bankkonto.
Du kan när som helst under försäkringstiden säga upp försäkringen med 30 dagars varsel.
Om du vill säga upp din försäkring kan du enkelt göra det på Min Sida eller i appen, eller genom att kontakta oss på insurance@banknorwegian.fi där du bekräftar att du vill säga upp försäkringen. Försäkringen kommer då att sägas upp vid nästa försäkringsperiod.
Vi ber dig observera att en uppsagd försäkring inte kan återinföras vid ett senare tillfälle.
Om du har köpt en försäkring och säger upp försäkringen under ångerrättperioden återbetalas eventuellt inbetald premie (ångerrätt gäller de första 30 dagarna efter köpet).
Försäkringen ingår i kortet och aktiveras automatiskt då minst 50 % av resekostnaderna har betalats med vårt kreditkort.
Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska vara täckt:
Försäkringens villkor och undantag är beskrivet i detalj i försäkringsavtalet.
Du hittar alla försäkringsbelopp från försäkringsavtalet.
Du kan se de här.
Till reseförsäkringen hör följande personer:
* Kortinnehavaren måste vara med på resan
*Med adopterat barn menas när föräldrarna har övertagit den dagliga omsorgen och med surrogatbarn menas barn som har blivit slutgiltigt utskrivna från sjukhus efter sin födsel.
För att reseförsäkring och avbeställningsskyddet skall vara aktivt, måste minst 50% av använda CashPoints vara intjänade med vårt kreditkort. När du använder CashPoints till att betala delar av en resa, är det endast de faktiska kostnaderna som återbetalas vid avbeställning. CashPoints återbetalas ej.
Vid skada eller sjukdom måste försäkringstagaren snarast möjligt anmäla detta till försäkringsbolaget och resan måste avbokas hos researrangören. Då försäkringstagaren kräver ersättning, måste detta göras skriftligen till Tryg. Du kan också kontakta Tryg på telefon 0800 02222 eller på e-post info@tryg.fi.
Om du ska avbeställa ett flyg eller en resa är det viktigt att du i första hand tar kontakt direkt med det aktuella flygbolaget eller den aktuella researrangören.
När du fått en översikt om vad flygbolaget eller researrangören inte ersätter, kan du ansöka om eventuell ersättning via kreditkortreseförsäkringen.
Kreditkortreseförsäkringen gäller när resan är betald med vårt kort.
Här kan du kontrollera vad försäkringen ersätter. Du kan också kontakta Tryg på telefon 0800 02222 eller på e-post info@tryg.fi.
Du hittar försäkringens skadeanmälningsblankett här.
Fullständiga villkor för försäkringen hittar du här.
Hyrbilsförsäkringen täcker |
Maxersättning |
Självriskskydd för hyrbil |
1 900 EUR per skada*, högst 3 800 EUR per år |
Självriskskydd för hyrcykel |
250 EUR per skada*, högst 500 EUR per år |
Vid dödsfall vid olycka med hyrbil (22–75 år) |
23 000 EUR |
Vid fullständig, bestående men vid olycka med hyrbil (22-75 år) |
95 000 EUR |
Vid dödsfall vid olycka med hyrbil för en person under 22 år |
2 700 EUR |
Vid fullständig, bestående men vid olycka med hyrbil för en person under 22 år |
47 000 EUR |
Kompensation vid inläggning på sjukhus |
38 EUR per dygn, max 5 dygn |
Ersättning vid förlust eller stöld av hyrbilsnyckel |
190 EUR |
Ersättning för återanskaffning av tappade eller stulna hyrbilsdokument |
190 EUR |
Avtalsvillkor Hyrbilsförsäkring
* Självrisk 45 € per skada
Den här försäkringen hjälper dig som hyr en bil och vill slippa betala en dyr självrisk i händelse av skada på bilen under hyresperioden. Försäkringen täcker även skador som du råkar ut för vid olycka i hyrbilen.
I översikten nedan kan du se hur mycket försäkringen kostar.
Försäkringspremie | 34,90 euro/år |
Skatt | 8,38 euro/år |
Totalt | 43,28 euro/år |
Du blir fakturerad i samband med nästa kreditkortsfaktura efter att du beställt försäkringen. Din försäkring förnyas automatiskt varje år fram tills det att du väljer att avsluta försäkringen.
Försäkringen kan tecknas genom att logga in på MinSida eller i appen. Då du loggat in väljer du ”Kreditkort” och därefter ”Försäkring”. Du ser också andra erbjudna försäkringar på samma sida.
Försäkringen kan bara tecknas av innehavare av vårt kreditkort. Kortet behöver vara giltigt när försäkringen tecknas.
Försäkringen gäller från och med dagen efter att ansökan om försäkring mottagits och registrerats hos oss Dagen för ikraftträdandet framgår av försäkringsintyget. Försäkringen gäller i ett (1) år från begynnelsedagen och fram till det förnyelsesdatum som framgår av försäkringsbrevet. Försäkringen är i kraft då:
Försäkringen gäller för innehavare av vårt kreditkort och till dennes hushålls tillhörande personer.
Till hushållets tillhörande personer räknas innehavaren av kreditkortets make /maka/registrerad partner/sambo och barn och adoptivbarn/fosterbarn under 21 år som är folkbokförda hos kortinnehavaren. Därtill omfattas kortinnehavarens egna barn samt barn till make/maka/registrerad partner/ sambo som är boende hos den andra föräldern, så länge barnet är under 21 år.
Försäkringen gäller i hela världen med undantag av resor till, i eller via, länder som omfattas av internationella sanktioner. Försäkringen omfattar finska medborgare.
Anmälan om skada måste meddelas til Tryg så snart som möjligt. Om anmälan om skada inte anmälts inom 1 år från då du fick veta om skadan, kan ersättning nekas.
Du kan göra skadeanmälan här.
Du kan också kontakta Tryg på telefon 0800 02222 eller på e-post info@tryg.fi.
Den försäkrade har rätt att avbeställa försäkringen när som helst. Avbeställningen måste lämnas in skriftligt eller avslutas via Min Sida.
ID-stöldförsäkringen täcker |
Maxersättning i EUR |
Självrisk |
Kostnader för juridisk hjälp |
95 000 EUR per skada och år |
- |
Inkomstbortfall som en följd av ID-stölden |
19 000 EUR per skada och år |
- |
Övriga administrativa merkostnader som uppstått av ID-stölden |
1 900 EUR per skada och år |
- |
Avtalsvillkor ID-stöldförsäkring
Den här försäkringen hjälper till att återställa de problem som uppkommer om någon stjäl din identitet och använder den för att ta ut lån eller göra inköp å dina vägnar. Den möjliggör att du kan få hjälp av juridiska experter för att åtgärda de problem som uppkommer efter en ID-stöld. Du som utsätt för risk för ID-stöld genom att t.ex. ha ett pass eller genom att använda kreditkort på internet eller i bankomater och inte vill spendera tid och resurser om olyckan inträffar har nytta av den här försäkringen.
I översikten nedan kan du se hur mycket försäkringen kostar.
Försäkringspremie | 14,90 euro/år |
Skatt | 3,58 euro/år |
Totalt | 18,48 euro/år |
Du blir fakturerad i samband med nästa faktura efter att du beställt försäkringen. Din försäkring förnyas automatiskt varje år, om inte någon av parterna säger upp avtalet eller avtalet förändras.
Försäkringen kan tecknas genom att logga in på MinSida eller i appen. Då du loggat in väljer du ”Kreditkort” och därefter ”Försäkring”. Du ser också andra erbjudna försäkringar från samma sida.
Försäkringen kan bara tecknas av innehavare av vårt kreditkort. Kortet behöver vara giltigt när försäkringen tecknas.
Försäkringen gäller dygnet runt och ersätter skador som inträffar under försäkringsperioden.
Försäkringen gäller för innehavare av vårt kreditkort och till dennes hushålls tillhörande personer.
Till hushållets tillhörande personer räknas innehavaren av kreditkortets make /maka/registrerad partner/sambo och barn och adoptivbarn/fosterbarn under 21 år som är folkbokförda hos kortinnehavaren. Därtill omfattas kortinnehavarens egna barn samt barn till make/maka/registrerad partner/ sambo som är boende hos den andra föräldern, så länge barnet är under 21 år.
Försäkringen gäller i hela världen med undantag av resor till, i eller via, länder som omfattas av internationella sanktioner. Försäkringen omfattar finska medborgare och innehåll publicerat på svenska, danska, norska eller engelska.
Du kan göra skadeanmälan till Tryg här.
Du kan också kontakta Tryg på telefon 0800 02222 eller på e-post info@tryg.fi.
Den försäkrade har rätt att avbeställa försäkringen när som helst. Avbeställningen måste lämnas in skriftligt eller avslutas via Min Sida.
Försäkringen kan enkelt tecknas i samband med att du beviljas ett kreditkort av oss. Du kan även teckna försäkringen via Min Sida eller appen när du vill.
För att kunna anslutas till försäkringen Betalskydd måste du uppfylla följande krav:
-vara folkbokförd i Finland och omfattas av det finska socialförsäkringssystemet,
-ha ingått ett kreditkortsavtal med oss,
-vara tillsvidareanställd med en arbetstid om minst 20 timmar per vecka under minst 6 sammanhängande månader direkt före försäkringens tecknande eller vara egenföretagare med heltidssysselsättning,
- vara ansluten till finsk arbetslöshetskassa,
- ha fyllt 18 men inte 65 år, försäkringen gäller dock till och med det datum då du fyller 67 år.
Försäkringen träder i kraft redan på ansökningsdagen, förutsatt att försäkring kan beviljas.
Försäkringen Betalskydd har ingen bindningstid och kan när som helst sägas upp.
Kvalificeringsperiod är perioden från försäkringens startdatum och ett antal dagar framåt då du inte har rätt till ersättning ur försäkringen. Kvalificeringsperioden för denna försäkring framgår i villkoren.
Karenstid är den första tiden från skadedagen räknat. Under denna tid får du ingen ersättning från försäkringen. Karenstiderna för denna försäkring framgår i villkoren.
Kostnad per månad är 1% av det utestående skuldsaldot på kreditkortet. Det betyder att om ditt utestående skuldsaldo är 1000 euro så kostar försäkringen 10 euro / mån.
Försäkringspremien betalas månadsvis och dras automatiskt från ditt kort. Om du inte har något utestående saldo på kreditkortet, betalar du inget för Betalskyddförsäkringen.
Betalas inte försäkringspremien i tid kan försäkringen komma att sägas upp.
Den försäkrade har rätt att avbeställa försäkringen när som helst. Avbeställningen måste lämnas in skriftligt eller avslutas via Min Sida.
Om du säger upp kreditkortsavtalet och inte längre har ett gällande kreditkort hos oss upphör försäkringen automatiskt.
De fullständiga försäkringsvillkoren hittar du här.
Skador ska anmälas i vår skadeportal på MinSida.
I skadeportalen kan du anmäla skada och ladda upp den dokumentation som behövs för att din skada ska kunna regleras så snabbt som möjligt.
Du ansvarar för att försäkringspremien betalas även under den period då du får ersättning från försäkringen.
Ersättning utbetalas till ditt kort för kreditering av din kreditskuld och sker i efterskott, med undantag för ersättning vid skilsmässa/separation som betalas ut direkt till dig.
Årsbeskedet finns tillgängligt på MinSida och i appen, årsbeskedet för 2023 publiceras i februari 2024.
Du får ett meddelande via e-post när årsbeskedet är tillgängligt.
Årsbeskedet finns på Min Sida, logga in med dina nätbankskoder och välj "Meddelande" och "Årsbesked". Om du använder appen hittar du årsbeskedet genom att först välja "Konto", och sedan välja "Meddelande" och "Årsbesked".
Vi gör inga skatteavdrag för Skatteförvaltningen. Observera att du behöver ange uppgifterna på skattedeklarationen i tid. Kontakta Skatteförvaltningen om du har frågor gällande skattedeklarationen.
Ifall du har problem med att logga in på MinSida eller appen, notera felmeddelandet och kontakta vår kundservice via e-postadressen mail@banknorwegian.fi
Vi skickar ibland råd och erbjudanden om våra produkter och tjänster via SMS.
Om du önskar att förbjuda förfrågningar vis SMS, kan du göra detta på Min Sida eller appen.
Med vår app får du tillgång till alla dina banktjänster – där du är och när du behöver det. Inloggningen görs snabbt och enkelt med en personlig kod eller vid användning av fingeravtryck eller ansiktsigenkänning (Face Scan).
Du laddar ner appen i din mobilenhet från App Store/Google Play-butik. Efter att appen är nerladdad, måste du först aktivera den genom att använda dina nätbankskoder för inloggning. När detta är gjort kan du sedan välja om din fasta inloggning ska vara en personlig kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
Om din enhet erbjuder ansiktsigenkänning väljer du fingeravtryck som inloggningsval. Enheten anpassar sig automatiskt till detta. Du kan ladda ner vår app här.
Internetbanken är lika för alla enheter. Det betyder att du får tillgång till samma funktion i appen som vid inloggning på en dator eller Ipad.
Om du skulle förlora din telefon, kan du spärra din app genom att kontakta vår kundservice per e-post mail@banknorwegian.fi
Om appen inte fungerar eller om du har problem med att logga in i appen, rekommenderar vi att du avinstallerar appen. Efter att appen blivit avinstallerad, kan du ladda den på nytt. Appen måste därefter aktiveras med dina nätbankskoder.
Om problemet fortfarande uppstår, kontakta vår kundservice.
Vänligen besvara följande frågor när du kontaktar oss:
För att börja tjäna CashPoints måste du koppla vårt kreditkort till en Reward-profil. I denna användarguide förklarar vi hur du kopplar ditt kort till en Reward-profil. När du har gjort detta tjänar du automatiskt CashPoints när du genomför varuköp med ditt kort.
Du tjänar CashPoints enligt följande:
* Gäller inte vid köp av flygbiljetter. Gäller för kortanvändning upp till 15 000 euro per kalenderåret.
Du tjänar inte CashPoints på kontantuttag, om du betalar fakturor eller genomför överföringar (inte heller för pengaöverföringar med t.ex. MobilePay) från kortet eller vid köp hos andra flygbolag än Norwegian.
De CashPoints du har tjänat för Norwegian-flyg uppdateras i din Reward-profil efter genomförd resa.
När ditt kort är kopplat till en Reward-profil och du använder kortet till att köpa flygbiljetter hos Norwegian CashPoints enligt följande:
Du tjänar endast CashPoints på din personliga resebiljett. Om du beställer för flera personer, måste du manuellt lägga in Reward-nummer till de andra resande.
CashPoints blir lagt till av Norwegian efter genomförd resa.
CashPoints är giltiga ut det året de intjänas, plus 2 år. CashPoints på presentkort är giltiga innevarande år, plus 1 år från köptillfället.
Vi har ej tillgång till att se status på dina intjänade CashPoints. Du kan själv kolla när dina CashPoints utlöper genom att logga in på din Reward-profil.
Det finns ingen reklamationsrätt på köp gjorda med CashPoints. CashPoints är en del av ett förmånsprogram och inte en kredit- eller VISA-transaktion.
Du kan följa med din CashPoints-intjäning för köp gjorda med ditt kort i appen eller på Min Sida. Du kan intjäna CashPoints för köp upp till 15 000 euro per kalenderåret. CashPoints som blir intjänade hos flygbolaget Norwegian eller deras samarbetspartner, kan du se inne på din Reward-profil. Där ser du också hur många CashPoints du har intjänat totalt.
Vi överför intjänade CashPoints till din Reward-profil en gång i veckan.
Om du saknar CashPoints från köp där du har handlat hos en samarbetspartner av Norwegian Reward, hittar du mer information angående detta på Rewards websida eller genom att kontakta Norwegian Reward.
Om du redan kopplat ditt kort till din Norwegian Reward-profil behöver du inte koppla kortet på nytt vid beställning av ett nytt kreditkort. Detta sker automatiskt.
Om du däremot är ny kund och ännu inte kopplat ditt kort till Norwegian Reward, behöver du göra detta för att börja tjäna CashPoints.
Nej, du tjänar inte CashPoints om du betalar faktura eller genomför överföringar mellan egna konton eller till andra privatpersoner. Pengaöverföringar med betaltjänster som MobilePay eller betalning av fakturor via betaltjänster ger inte CashPoints.
Om du däremot använder MobilePay eller liknande betaltjänst för att betala i butik eller via nätet, tjänar du CashPoints för hela köpesumman.
Om någon annan har beställt och betalat för din resa, har du möjlighet att efterregistrera CashPoints i upp till 30 dagar efter avresa. För att efterregistrera CashPoints måste du ha en Reward-profil. Du kan efterregistrera CashPoints här.
För att reseförsäkring och avbeställningsskyddet skall vara aktivt, måste minst 50% av använda CashPoints vara intjänade med vårt kreditkort. När du använder CashPoints till att betala delar av en resa, är det endast de faktiska kostnaderna som återbetalas vid avbeställning. CashPoints återbetalas ej.
När du använder vårt kreditkort, tjänar du automatiskt cashback eller CashPoints på varuköp upp till 15 000 euro per kalenderår. Det betyder att intjäning av förmånen blir pausat om du handlar för mer än 15 000 euro under januari till december. Den 1 januari börjar du automatiskt tjäna din valda förmån på nytt och kan då tjäna cashback eller CashPoints på nytt upp till 15 000 euro.
Vi ber dig observera att årsgränsen gäller för intjäning av cashback och CashPoints tillsammans för upp till 15 000 euro per kalenderår.
Cashback är ett förmånsprogram som kan väljas istället för CashPoints. Genom att välja cashback får du 0,5% tillbaka när du genomför varuköp med vårt kort. Intjäning av cashback kan användas till att betala utestående saldo på ditt kreditkort.
Du tjänar 0,5% av ditt varuköp i cashback när du använder vårt kreditkort, gäller kortanvändning på upp till 15 000 euro per kalenderår.
Du tjänar ej cashback på följande:
Du kan enkelt använda intjänat cashback-saldo på Min Sida eller i appen.
Efter att du har loggat in trycker du på ”Förmåner” och följ sedan anvisningarna.
Du förlorar ej CashPoints som du redan har intjänat om du byter till cashback. Du kan fortfarande se ditt CashPoints saldo på Min Sida eller i appen. Intjäning av CashPoints blir pausat fram tills att du eventuellt byter tillbaka.
Du tjänar 0,5 % cashback på köp du gör med vårt kreditkort. Intjäning gäller på kortanvändning på upp till 15 000 euro per kalenderår. Du tjänar inte cashback på kontantuttag, betalning av räkningar, överföringar (inte heller pengaöverföringar med MobilePay) eller köp hos flygbolag.
I appen och på MinSida kan du enkelt se hur mycket cashback du har tjänat på dina köp.
Du tjänar cashback på köp gjorda efter att du bytt bonusprogram i appen eller på MinSida.
Det är ej möjligt att efterregistrera cashback. Intjäning av cashback gäller endast för köp som genomförs från den dagen som du gått med i förmånsprogrammet.
Om kundförhållandet blir överfört till inkasso, kommer intjänade cashback automatiskt försvinna.
Intjänat cashback-saldo som ej använts innan kortet blir avslutat, försvinner automatiskt när kortet avslutas.
När du använder vårt kreditkort, tjänar du automatiskt cashback eller CashPoints på varuköp upp till 15 000 euro per kalenderår. Det betyder att intjäning av förmånen blir pausat om du handlar för mer än 15 000 euro under januari till december. Den 1 januari börjar du automatiskt tjäna din valda förmån på nytt och kan då tjäna cashback eller CashPoints på nytt upp till 15 000 euro.
Vi ber dig observera att årsgränsen gäller för intjäning av cashback och CashPoints tillsammans för upp till 15 000 euro per kalenderår.
Samsung Pay kan aktiveras på två sätt:
Via vår app
Via Samsung Wallet
Det är gratis för dig som kund att betala med Samsung Pay.
Du kan betala med Samsung Pay i alla betalningsterminaler som accepterar kontaktlösa betalningar. Se efter ikonen för kontaktlös betalning på terminalen.
På internet och i appar är det specificerat om köpstället accepterar Samsung Pay som betalningsmedel.
När du betalar med Samsung Pay måste telefonen låsas upp med fingeravtryck, FaceID eller personlig kod.
Samsung Pay använder ett digitalt kortnummer (token) istället för ditt kortnummer. Tokenet ersätter traditionella kortdetaljer och på så sätt genomförs köpet utan att kortnummer, utgångsdatum och CVV2- kod överförs från enheten till betalningsterminalen. Tokens skyddar dina kortuppgifter och är en extra säkerhet.
I likhet med andra okända transaktioner kan du reklamera på okända transaktioner som gjorts med Samsung Pay. Det gör du i appen eller på MinSida.
Om du tappar telefonen eller klockan är det osannolikt att ditt kort missbrukas eftersom betalningstjänsten måste öppnas med fingeravtryck, FaceID eller personlig kod.
Vi rekommenderar oavsett att du raderar eller spärrar kortet i appen / MinSida eller genom att kontakta vår kundtjänst.
Det är gratis för dig som kund att betala med Garmin Pay.
Du kan betala med Garmin Pay i alla betalningsterminaler som accepterar kontaktlösa betalningar. Se efter ikonen för kontaktlös betalning på terminalen.
Du tjänar CashPoints på samma sätt som när du betalar med vårt kort.
Garmin Pay använder ett digitalt kortnummer (token) för att identifiera det betalkort du lagt till på din klocka. Token är krypterat och lagras säkert i appen och på klockan. Detta innebär att ditt vanliga kortnummer aldrig lagras på din mobiltelefon, klocka eller Garmin. Kortnumret delas aldrig heller med användarsidan.
All användning av Garmin Pay måste godkännas med PIN-kod om du har tagit av dig klockan efter senaste gången du skrev in din PIN-kod.
Som en extra säkerhet, blir du också bett om att skriva in din PIN-kod med jämna mellanrum.
Om du tappar klockan är det osannolikt att ditt kort missbrukas eftersom betalningstjänsten måste öppnas med en PIN-kod. Vi rekommenderar oavsett att du raderar eller spärrar kortet från klockan i appen / MinSida eller genom att kontakta vår kundtjänst.
Om du tappar ditt fysiska kort rekommenderar vi att du spärrar det så snart som möjligt. Du kan göra detta i appen / MinSida eller genom att kontakta oss.
I likhet med andra okända transaktioner kan du reklamera på okända transaktioner som gjorts med Garmin Pay. Det gör du i appen eller på MinSida.
Det är gratis för dig som kund att betala med Google Pay.
Du kan betala med Google Pay i alla betalningsterminaler som accepterar kontaktlösa betalningar. Se efter ikonen för kontaktlös betalning på terminalen. På internet och i appar är det specificerat om köpstället accepterar Google Pay som betalningsmedel.
Du tjänar CashPoints på samma sätt som när du betalar med vårt kort.
När du betalar med Google Pay måste telefonen låsas upp med fingeravtryck, FaceID eller personlig kod. Google Pay använder ett digitalt kortnummer (token) istället för ditt kortnummer. Tokenet ersätter traditionella kortdetaljer och på så sätt genomförs köpet utan att kortnummer, utgångsdatum och CVV2- kod överförs från enheten till betalningsterminalen.
Tokens skyddar dina kortuppgifter och är en extra säkerhet.
Om du tappar telefonen eller klockan är det osannolikt att ditt kort missbrukas eftersom betalningstjänsten måste öppnas med en PIN-kod. Vi rekommenderar oavsett att du raderar eller spärrar kortet i appen / MinSida eller genom att kontakta vår kundtjänst.
Om du tappar ditt fysiska kort rekommenderar vi att du spärrar det så snart som möjligt. Du kan göra detta i appen / MinSida eller genom att kontakta oss.
I likhet med andra okända transaktioner kan du reklamera på okända transaktioner som gjorts med Google Pay. Det gör du i appen eller på MinSida.
Om du har fått ett SMS om att du inte kan aktivera Google Pay via Wallet med en engångskod, kan du istället aktivera Google Pay via vår app.
Om du inte har tillgång till appen eller har några frågor om SMS:et är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Ja, du kan använda det kontaktlösa mikrokortet i alla kortterminaler som erbjuder kontaktlösa betalningar på samma sätt som du blippar vår kort.
Det kontaktlösa mikrokortet och ditt kreditkort är oberoende av varandra även om de är kopplade till samma konto. Du kan spärra mikrokortet utan att spärra fysiska kortet. Om du förlorar mikrokortet eller om det blir bestulet är det viktigt att du spärrar det omedelbart. Det kan du göra i appen, på MinSida eller genom att ringa vår spärrtjänst på 0753 266 200.
Du kan använda det kontaktlösa mikrokortet oavsett belopp så länge kortterminalen accepterar kontaktlösa betalningar. Om köpet är över 50 EUR blir du ombedd att slå in din PIN-kod. Av säkerhetsskäl ombes du att slå in din PIN-kod med jämna mellanrum vid köp under 50 EUR.
PIN-koden till mikrokortet är i utgångspunkt samma som till ditt kreditkort. Om du har ändrat PIN-koden till ditt fysiska kort efter att du beställt ett mikrokort måste du vara uppmärksam på att korten har olika PIN-koder.
Transaktionerna som du gör med mikrokortet visas i samma översikt som dina vanliga korttransaktioner med vårt kort.
Ja, det är tryggt att betala med mikrokortet. Skillnaden från ett vanligt köp med chip och PIN, exponerar du PIN-koden mindre när du betalar kontaktlöst. Således minskar risken för att någon kommer åt ditt kort och PIN-kod. Om du skulle ha otur och bli bestulen på ditt mikrokort är det begränsat hur mycket det kan missbrukas innan man måste slå in PIN-koden.
Mikrokortet går inte att använda på nätet.
Ja, det kontaktlösa mikrokortet tål vatten. Det är till exempel fullt möjligt att ha den på dig när du badar.
Nej, det är inte möjligt att använda det kontaktlösa mikrokortet vid internetköp. Mikrokortet kan endast användas vid en kortterminal.
Du kan ha mikrokortet i andra tillbehör än silikonarmbandet som är inkluderat men detta behöver du köpa själv. Evry säljer diverse tillbehör, klicka här för att komma till webbutiken.
Apple Pay är en digital plånbok för betalningar i butiker, på nätet eller i appar.
Ja, det är säkert att använda Apple Pay. När du betalar med Apple Pay lagras inte kortnumret på din enhet eller på Apples servrar. Kortnumret delas heller aldrig med återförsäljaren. Istället lagras det ett digitalt kortnummer (kallat token) som krypteras och lagras säkert på enheten.
Betalningar med Apple Pay kostar ingenting för dig som kund.
Apple Pay kan aktiveras på två sätt:
Via vår app
1. Uppdatera till sista versionen av appen och logga in.
2. Tryck på «kreditkort» i appen och välj «Lägg till Apple Pay» på kortet du önskar att lägga till.
3. Följ instruktionerna och godkänn villkoren.
Via Apple Wallet
1. Gå till Wallet-appen på iPhonen , tryck på «+» symbolen och följ instruktionerna.
2. Skanna ditt betalningskort och lägg in CVC-koden. Du kan också lägga in kortet manuellt.
3. Godkänn avtalet och verifiera genom att trycka på «nästa». Du kommer motta en verifieringskod på SMS.
Du kan betala med Apple Pay i alla butiker som accepterar kontaktlös betalning. Se efter symbolen för kontaktlös betalning. Du kan också betala i nätbutiker och appar som stöttar Apple Pay. Se efter symbolen «betala med Apple Pay».
Nej, du måste inte vara tillkopplad internet för att betala med Apple Pay. Apple Pay använder NFC (near field communication). Det är en kontaktlös teknologi som är inbyggd i iPhone och Apple Watch.
Klicka här för att se en uppdaterad översikt vilka Apple-enheter som stöder användning av Apple Pay.
Om du önskar att ta bort ett kort från Apple Pay, öppnar du Wallet-appen, trycker på prickarna (tre) i högra hörnet, bläddrar ned och klickar på «ta bort kortet». Du kan också ta bort kortet genom att gå till «inställningar» och «Wallet och Apple Pay»
På samma sätt som andra transaktioner, kan du också reklamera på transaktioner utförda med Apple Pay. Detta gör du i appen eller på Min Sida.
Om du tappar telefonen eller klockan är det liten sannolikhet att kortet blir missbrukat då betalningstjänsten behöver öppnas med personlig kod, Touch-ID eller Face-ID. Vi rekommenderar oavsett att du raderar och spärrar kortet omedelbart. Detta kan du göra i appen, på Min Sida eller genom att ringa spärrtjänsten hos oss.
Om du har fått ett SMS om att du inte kan aktivera Apple Pay via Wallet med en engångskod, kan du istället aktivera Apple Pay via vår app.
Om du inte har tillgång till appen eller har några frågor om SMS:et är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Vi strävar efter att våra tjänster ska vara trygga och användarvänliga. All kommunikation krypteras så att obehöriga inte kan läsa data under överföring mellan din webbläsare och våra webbsidor. Kontrollera om hänglåssymbolen visas i webbläsarens adressfält eller om adressen börjar med https://
Vi ber dig aldrig att uppge personnummer, kreditkortsnummer, lösenord eller PIN-kod via e-post. Om du får ett e-postmeddelande där du uppmanas att ange dessa upplysningar ska du inte svara på det utan radera det omedelbart. Kontakta oss gärna om du har fått ett e-postmeddelande från oss som du är osäker på.
Med hjälp av nätbankskoder kan du legitimera dig elektroniskt. Nätbankskoderna är personliga och ska förvaras omsorgsfullt, så att ingen annan ska få reda på dem. Överlämna inte dina nätbankskoder till någon annan, inte ens till dina familjemedlemmar. Du behöver dina nätbankskoder exempelvis när du loggar in till internetbanken eller när du ansöker om ett lån. Risken för missbruk ökar, ifall någon annan får tag i dina nätbankskoder.
Tips för att undvika missbruk av nätbankskoder:
Har du blivit kontaktad av oss eller andra banker, där du blivit uppmanad att lämna ut lösenord eller legitimera dig med bankkoder?
Vi, polisen och andra banker kommer aldrig be dig uppge detta via telefon eller e-post. Ifall du har lämnat ut information om dina bankkoder, lösenord eller ditt kreditkort, är det viktigt att du kontaktar din bank för att spärra dina bankkoder och ditt kreditkort.
Du kan kontakta oss genom vårt kontaktschema. Klicka här för att komma till kontaktschemat.
Om du önskar att kontakta oss på e-post, kan du skicka e-post till adressen mail@banknorwegian.fi. Du kan även skicka post till oss på Bank Norwegian, en filial av NOBA Bank Group AB (publ); Postbox 110, 1325 Lysaker, Norge.
Om du önskar att kontakta oss på telefon, kan du ringa oss på numret 09 31584500 (lna/msa). När du ringer från utlandet +358 9 31584500 (avgift för utlandssamtal). Telefonen är öppen alla vardagar mellan kl 11:00 - 17:00.
I dagsläget erbjuder vi inte chat.
Kom ihåg att kontakta oss från den kontaktinformation du registrerat på MinSida. Du kan se och ändra din kontaktinformation genom att logga in på MinSida eller appen. När du loggat in, välj "Annat" och "Kontaktinfo".
Vi har öppet kl 09:00 - 17:00 alla vardagar. Telefonen är öppen alla vardagar mellan kl 11:00 - 17:00, med undantag av datumen i översikten.
För att läsa ett meddelande du mottagit via MinSida, måste du först logga in på MinSida med dina bankkoder. När du loggat in, välj "Annat", "Meddelande" och "Inkorg".
Du kommer åt dina meddelanden även genom att klicka på Profil-ikonen längst upp till höger. När du klickat på ikonen, välj "Meddelande" och "Inkorg".
Här kan du läsa alla nya och tidigare mottagna meddelanden.
För att skicka ett meddelande via MinSida eller appen måste du först logga in med dina bankkoder. Välj sedan "Annat", "Meddelande" och "Nytt meddelande".
Du kommer åt dina meddelanden även genom att klicka på Profil-ikonen längst upp till höger. När du klickat på ikonen, välj "Meddelande" och "Nytt Meddelande".
När du skickar ett meddelande via MinSida eller appen, anses detta meddelande säkrare än vanlig e-post eftersom du loggar in med dina bankkoder för att skicka meddelandet.
I vissa tillfällen önskar vi säkerhetsställa att vi pratar med rätt person. Legitimeringen med bankkoder är ett säkert sätt att legitimera sig.
För oss är det viktigt att du som kund känner dig nöjd. Hittar du inte svaret på din fråga eller tycker du att vi kan göra något bättre, vänligen skicka ett mail till complains@banknorwegian.fi eller brev till
Bank Norwegian, en filial av NOBA Bank Group AB (publ)
Postboks 110
1325 Lysaker, Norge
Mer information om vår policy för kundbehandling hittar du här.
Vi har utarbetat en policy för att säkerställa att alla klagomål granskas noggrant och eventuella brister i vår kundbehandling åtgärdas i syfte att värna kundens intressen.
Handledning för klagomål och vår policy för klagomålsbehandling:
Vi genomför alltid en kreditprövning av sina kunder innan en kredit kan beviljas. Kreditinformationen ser vi på tillsammans med den information du angivit i din ansökan ligger till grund för vår kreditvärdering och avgör om din ansökan kan beviljas. Om du inte skulle vara enig med beslutet, eller har dokument som du anser kan ändra vårt beslut, kan du kontakta vår kreditavdelning på credit@banknorwegian.fi.
Här hittar du ett försäkringskort för reseförsäkring- och avbeställningsskyddet som du kan använda dig utav som bevis när du är ute och reser.
På kortet ser du ditt policynummer och relevant kontaktinformation.