Gå till huvudinnehåll
Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
SuomiLogga in

Tillgänglighetsutlåtande

Du kan lyssna på sidan genom att använda skärmläsarprogram, såsom JAWS eller NVDA på Windows, VoiceOver på Mac och iPhone eller TalkBack på Android. Aktivera verktyget i enhetens inställningar.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller de banktjänster och e-handelstjänster som tillhandahålls av NOBA Bank Group AB (publ) under varumärket Bank Norwegian.

Utlåtandet har upprättats enligt EU-direktiv 2019/882 om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster ("Tillgänglighetsdirektivet"), EU-direktiv 2016/2102 om tillgänglighet av offentliga myndigheters webbplatser och mobila applikationer ("Webbtillgänglighetsdirektivet") samt den nationella lagstiftningen som implementerar dessa direktiv (Lag 306/2019 om digitala tjänster).

Tillgänglighetsutlåtandet har senast uppdaterats 26 juni 2025.

1. Allmän beskrivning av tjänsten

Bank Norwegian erbjuder följande banktjänster:

  • Konsumtionslån
  • Kreditkort
  • Betalningar och betalkonton
  • Sparkonton

Via e-handel erbjuder vi även denna tjänst:

  • Betalningsskyddsförsäkring

Tjänsterna är tillgängliga på webbplatsen https://www.banknorwegian.fi/sv samt via den personliga inloggningsportalen Mina Sidor på https://www.banknorwegian.fi/sv/login/. Bank Norwegian erbjuder även en applikation som finns på https://www.banknorwegian.fi/sv/get-app/.

Webbplatsen (banknorwegian.fi/sv)

Banknorwegian.fi/sv är Bank Norwegians officiella webbplats där vi presenterar en översikt över våra finansiella tjänster. Besökare kan bekanta sig med lån, kreditkort, sparande och betalningsskyddsförsäkring, ansöka om att bli kund samt hitta information om vår kundtjänst. Webbplatsen är utformad för att vara användarvänlig och informativ, och funktionerna är lättillgängliga för både nya och befintliga kunder.

Mina Sidor (banknorwegian.fi/sv/login/)

Mina Sidor är Bank Norwegians personliga inloggningsportal för kunder. På denna säkra plattform kan användare hantera sina konton, granska transaktionshistorik samt få en översikt över sina lån, kreditkort och sparande. Webbplatsen erbjuder tydlig och intuitiv navigering för att göra det enkelt för kunderna att sköta sina bankärenden online. Genom att logga in kan kunder även kontakta kundtjänst via Säker meddelandefunktion.

App (iOS och Android)

Bank Norwegian erbjuder en mobilapplikation för både iOS- och Android-enheter, som gör det enkelt för kunder att sköta sina bankärenden direkt i mobilen. I appen kan användare snabbt granska sina lån, kreditkort och sparkonton, se transaktionshistorik samt göra betalningar och överföringar. Applikationen är användarvänlig och erbjuder viktiga funktioner såsom notifikationer, säker inloggning och kontakt med kundtjänst via Säker meddelandefunktion.

2. Tillgänglighetskrav för våra tjänster och tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Våra tjänster omfattas av tillgänglighetskraven i Lag 306/2019 om digitala tjänster. Vi uppfyller dessa tillgänglighetskrav delvis. 

Tillgänglighetskraven baseras på följande fyra grundprinciper: 

Möjligt att uppfatta: Innehållet ska vara synligt eller hörbart för alla.
Hanterbart: Alla ska kunna använda tjänsten oavsett hjälpmedel.
Förståeligt: Tjänsten och innehållet ska vara lättanvända och begripliga.
Robust: Tjänsten ska fungera i olika webbläsare, på olika enheter och med olika hjälpmedel. 

Lagen kompletteras med mer detaljerade tekniska standarder som definierar hur kraven kan uppfyllas. Vi följer kontinuerligt utvecklingen av nya och befintliga standarder och planerar att uppdatera våra tjänster i enlighet med dessa. 

Nedan beskriver vi kort vad lagens krav innebär och hur vi strävar efter att uppfylla dem.

  • Information som ges via våra webbplatser, webbtjänster, applikationer och digitala kommunikationsmedel ska vara möjligt att uppfatta, hanterbart, begripligt och robust. 

    Vi uppfyller detta krav genom att följa standarden EN 301 549 i tillämpliga delar. EN 301 549 hänvisar till WCAG 2.2-standarden, som innehåller riktlinjer för hur webbinnehåll kan göras mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättning. Våra webbplatser uppfyller till största delen WCAG 2.2-standardens nivå A och AA tillgänglighetskriterier. 

  • Information till kunder ska vara högst på så kallad B2-nivå (övre mellannivå) enligt Europarådets gemensamma europeiska referensram för språk. 

    Vi uppfyller detta krav genom att analysera vår kundkommunikation och säkerställa att språket, inklusive ordval, uttryck och textstruktur, inte är svårbegripligt eller för komplicerat.

  • Autentiseringsmetoder och säkerhetsfunktioner ska vara möjligt att uppfatta, hanterbara, begripliga och robusta.

    Vi uppfyller detta krav genom att använda digitala autentiseringsmetoder via tillgängliga gränssnitt som tillhandahålls av externa samarbetspartners samt autentisering via icke-digital kommunikation (post och telefon). Digital säker kommunikation erbjuds via tillgängliga gränssnitt i Mina Sidor-tjänsten. 

  • Elektroniska signaturer ska vara perceptibla, hanterbara, begripliga och robusta. 

    Vi uppfyller detta krav genom att använda elektroniska signaturer via tillgängliga gränssnitt som tillhandahålls av externa samarbetspartners. 

  • Våra betaltjänster ska vara möjligt att uppfatta, hanterbara, begripliga och robusta. 

    Vi uppfyller detta krav genom att erbjuda kunder tillgång till sina betalkonton och möjlighet att göra betalningar i Mina Sidor-tjänsten samt i vår applikation via tillgängliga gränssnitt.

  • Vår kundtjänst ska kunna ge information om tjänsternas tillgänglighet och kompatibilitet med hjälpmedel. Det ska vara möjligt att kontakta kundtjänst via tillgängliga kommunikationssätt. 

    Vi uppfyller detta krav genom att säkerställa att det går att kontakta kundtjänst per telefon även för personer som använder hjälpmedel, såsom texttelefon, samt via tillgängliga gränssnitt i Mina Sidor-tjänsten. Kundtjänst kan även svara på frågor och ge information om våra tjänsters tillgänglighet och deras användning med hjälpmedel. 

  • Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten. I avsnitt 3 nedan beskriver vi identifierade brister och åtgärder för att rätta till dem. 

3. Kända tillgänglighetsproblem

Våra webbplatser är delvis förenliga med tillgänglighetskraven. Nedan listas innehåll som inte är helt tillgängligt på grund av bristande uppfyllelse av kraven i Lag 306/2019 om digitala tjänster. 

WCAG 1.1.1 Icke-textinnehåll 
Vissa bilder saknar alt-attribut som beskriver bildens innehåll, eller så är innehållet beskrivet på ett annat språk än sidans huvudspråk.

WCAG 1.3.1 Information och relationer 
Det finns några tomma rubriker på webbplatsen, och vissa knapproller i sidstrukturen är felaktiga.

PDF-dokumentens formatering 
Vissa PDF-dokument innehåller formateringsfel som kan försvåra användningen av vissa skärmläsarprogram. Exempel på sådana fel är onödiga tomma radbrytningar samt rubriker som inte är märkta med korrekta rubriknivåer. (WCAG 1.3.1)

PDF-dokumentens metadata 
PDF-dokument kan sakna språkinställning eller innehålla innehåll som inte är strukturellt märkt. (WCAG 1.3.1)

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning 
Dynamiskt laddat innehåll placeras inte alltid i DOM-strukturen direkt efter det element som utlöste uppdateringen, vilket kan försämra tillgängligheten för hjälpmedelsanvändare.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 
Vissa texter, ikoner och element uppfyller inte minimikontrastkraven mot bakgrundsfärgen. 

WCAG 1.4.11 Icke-textbaserat innehålls kontrast 
Vissa designelement har felaktig kontrast. 

WCAG 2.1.1 Tangentbord 
Webbplatsens funktioner och interaktiva element är till största delen tillgängliga med tangentbord. Under navigering upprepas dock vissa länkar, vilket ökar mängden navigering. 

WCAG 2.4.4 Länkens syfte (i sitt sammanhang) 
Alla länktexter anger inte tydligt länkens syfte i sitt sammanhang. Dessutom leder vissa intilliggande länkar till samma URL, vilket orsakar extra navigering och upprepning för tangentbords- och skärmläsaranvändare. 

WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter 
Alla etiketter och rubriker är inte informativa i sitt sammanhang. 

WCAG 2.4.7 Synlig fokus 
Alla interaktiva element (såsom länkar och knappar) på webbplatsen har inte alltid en tydligt synlig fokusmarkering vid tangentbordsanvändning.

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering 
Komponentens utseende och märkning är inte konsekvent på olika sidor. 

4. Hur vi säkerställer tillgängligheten i våra tjänster

Vi arbetar kontinuerligt för att våra tjänster ska vara tillgängliga och att vi alltid uppfyller gällande krav. 

För detta testar vi till exempel vår webbplats för att säkerställa att den uppfyller tillgänglighetskraven. Vi använder både tester utförda av externa expertorganisationer och vår egen självvärdering. 

I detta avsnitt beskriver vi hur dessa tester genomförs. I avsnitt 4 ovan har vi rapporterat testresultaten, det vill säga de brister som för närvarande har identifierats. 

Hur har webbplatsen testats? 
Vi har utvärderat webbplatsens tillgänglighet genom att kombinera självvärdering, som har gjorts både manuellt och med automatiska testverktyg, samt en granskning utförd av ett externt företag specialiserat på tillgänglighet. Det externa företagets tester har utförts manuellt på olika enheter för att säkerställa tjänsternas kompatibilitet med tangentbord och skärmläsare. 

Den senaste tillgänglighetsbedömningen gjordes i maj 2025. 

5. Om du upptäcker brister i tjänsten eller vill ge feedback 

Vi uppskattar om du meddelar oss om du upptäcker brister eller fel i tillgängligheten, så att vi kan åtgärda dem. Du kan kontakta oss på följande sätt: 
 
Bank Norwegian
Postadress: Snarøyveien 36, 1364 Fornebu, Norja
E-post: accessibility@noba.bank
Telefon: 09 31584500  

Om du upptäcker brister i tillgängligheten på webbplatsen, ber vi dig i första hand att ge oss feedback. Vi svarar på feedback inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller inte får svar inom 14 dagar kan du göra en anmälan till tillsynsmyndigheten Traficom. 

 
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom  
Digitaalisen saavutettavuuden valvontayksikkö
Verkkosivusto: https://saavutettavuusvaatimukset.fi/fi
Puhelin (vaihde): 029 534 5000
Sähköposti: saavutettavuus(at)traficom.fi